Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Spółki non-profit jako forma realizacji przedsiębiorczości społecznej

Tytuł:
Spółki non-profit jako forma realizacji przedsiębiorczości społecznej
Non-profit companies as a form of social entrepreneurship realisation
Autorzy:
Matura, Katarzyna
Słowa kluczowe:
LIMITED COMPANY – NON-PROFIT COMPANY – SOCIAL ECONOMY – SOCIAL ENTREPRENEURSHIP – THIRD SECTOR
EKONOMIA SPOŁECZNA – PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ SPOŁECZNA – SPÓŁKA KAPITAŁOWA – SPÓŁKA NON-PROFIT – TRZECI SEKTOR
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The following study presents the issue of non-profit companies operation in Polish conditions. The purpose of this dissertation was to present the possibilities of using the form of limited company in order to realise the concept of social entrepreneurship. An attempt was made to answer the question how the operating mechanisms proper for this legal form determine achieving social goals. The author’s intent was to discover the factors, which influence the development of non-profit companies, as well as identifying the reasons of relatively low popularity of such entities in Poland. The dissertation was divided into three parts. The first two include an analysis and synthesis of the source literature. An explication of the term “social entrepreneurship” and the characteristics of social entrepreneurships were presented. Also, the organizational structures, which allow for initiating actions in this field were discussed. Next, the non-profit companies were described explanatively. The notion and legal grounds for operation such entities were defined. The empirical part of the dissertation was based on qualitative research and deepened interviews with representatives of eight Polish non-profit companies. The collected research material allowed for learning the motives, as well as showing the possibilities and limitations of this legal form.

W niniejszym opracowaniu zaprezentowano problematykę funkcjonowania spółek non-profit w warunkach polskich. Celem pracy było przedstawienie możliwości wykorzystania formy spółki kapitałowej do realizacji koncepcji przedsiębiorczości społecznej. Podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób mechanizmy działania tej formy prawnej determinują osiąganie celów społecznych. Zamiarem autorki było także poznanie czynników wpływających na rozwój spółek non-profit oraz zidentyfikowanie przyczyn relatywnie niskiej popularności tych podmiotów w Polsce. Praca została podzielona na trzy części. W dwóch pierwszych dokonano analizy i syntezy literatury przedmiotu. Przedstawiono eksplikację terminu przedsiębiorczość społeczna oraz zaprezentowano charakterystykę przedsiębiorstw społecznych. Omówiono także struktury organizacyjne umożliwiające inicjowanie działań w tym obszarze. Następnie zamieszczono eksplanacyjny opis spółek non-profit. Zdefiniowano pojęcie oraz przedstawiono podstawy prawne funkcjonowania tych podmiotów. Empiryczną część pracy oparto na badaniu jakościowym i przeprowadzonych wywiadach pogłębionych z przedstawicielami ośmiu polskich spółek non-profit. Zebrany materiał badawczy pozwolił na poznanie motywów wyboru, jak również ukazanie możliwości i ograniczeń tej formy prawnej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies