Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Music Journalism and New Media - the Potential of Amateur Music Criticism

Tytuł:
Music Journalism and New Media - the Potential of Amateur Music Criticism
Dziennikarstwo muzyczne a nowe media - potencjał amatorskiej krytyki muzycznej
Autorzy:
Kuźmiński, Antoni
Słowa kluczowe:
music journalism amateur criticism musical new media internet pitchfork ryan schreiber
dziennikarstwo muzyczne muzyka krytyka amatorska nowe media amatorzy internet pitchfork ryan schreiber
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This thesis aims to answer the question of how amateur music journalism (music criticism, precisely) looks in relation to the professional rules and ideals in this field. At the beginning the theory and history of music criticism are presented as are the journalistic genres utilised by it. The development of critical practise is described starting with its ancient roots and leading through to the 20th century. In this part the views of some of the critics themselves are presented as well. The next part describes the character of popular music criticism by presenting how it has changed through time. The description aims to show how diverse the criteria in this field are, and how they depend on the musical genres and their listeners. In the same chapter the author writes about the functioning of music criticism in new media and notices the strong amateur aspect and its influence over the musical reality – both by verbal statements and the use of platforms such as YouTube or streaming services. The following chapter contains an analysis of Pitchfork.com founder, Ryan Schreiber's, texts. Currently the portal is very popular and employs many professionals yet Schreiber started it immediately after high school and has never practised his skills in professional media. The analysis shows that the amateur critical texts can match the professional standards.

Praca usiłuje odpowiedzieć na pytanie, jak amatorskie dziennikarstwo muzyczne (a konkretniej – krytyka muzyczna) prezentuje się w stosunku do zasad i ideałów przyświecających profesjonalistom w tej dziedzinie. Na początku przedstawiona zostaje teoria i historia krytyki muzycznej, a także gatunki dzienikarskie, którymi operuje. Dzieje praktyki krytycznej poprowadzone są od starożytności aż do wieku XX. W tej części zaprezentowane są również wypowiedzi i poglądy samych krytyków. W części następnej opisana zostaje specyfika krytyki w muzyce popularnej, na podstawie tego, jak zmieniała się ona przez lata. Opis ten zmierza do ukazania różnorodności kryteriów w tej dziedzinie, zależących od gatunków muzycznych i ich odbiorców. W tym samym rozdziale autor pisze o funkcjonowaniu krytyki muzycznej w nowych mediach i zwraca uwagę na siłę głosu amatorów oraz ich wpływu na rzeczywistość muzyczną - zarówno przez wypowiedzi, jak i korzystanie z YouTube czy serwisów streamingowych. W rozdziale ostatnim analizie poddane zostają teksty założyciela portalu Pitchfork.com, Ryana Schreibera. Obecnie portal jest niezwykle popularny i zatrudnia wielu profesjonalistów, jednak Schreiber założył go tuż po ukończeniu liceum i nigdy nie praktykował w profesjonalnych mediach. Analiza pokazuje, że amatorskie teksty krytyczne mogą mieścić się w standardach krytyki profesjonalnej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies