Tytuł pozycji:
Shopaholism through behavioral addiction of modern society
- Tytuł:
-
Shopaholism through behavioral addiction of modern society
Zakupoholizm wśród uzależnień behawioralnych współczesnego społeczeństwa
- Autorzy:
-
Pielorz, Monika
- Słowa kluczowe:
-
uzależnienie, zakupoholizm, zachowanie, choroba, zakupy, profilaktyka
addiction, shopaholism, behavior, disease, shopping, prevention
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The main purpose of this work is to show the phenomenon of shopaholism, which is a part of addictions. Next to gambling or Internet abuse, this is one of the consequences of technological progress. The first part of this work will be devoted to theoretical knowledge, based on the collected literature. The following will be presented: the function of advertising and its effects, methods of shopping and the importance of choosing each of them to the formation of addiction, familiarization with the term social pathology, impulsive behavior and dysfunctionality of the family one of the causes of purchase of shopaholism, symptoms being the basis for diagnosis of the disease. The issue of gender will also be discussed, whether it may increase the susceptibility to creating disorders, other causes and effects of addiction. There will also be treatment and prevention methods, with special emphasis on self-help groups. In the second part of this work, there will be a description of the completed own research. Precise familiarization with the established aim and research questions, where the main problem is the scale of the phenomenon of shopaholism in the opinion of the respondents. There will also be selected methods: a diagnostic survey, techniques: a survey, characteristics of the study group - women and men between 19-30 years of age.The research aims to show the subjects knowledge about this form of addiction as well as to check whether its expression are perceptible in a selected research group.
Głównym celem niniejszej pracy jest ukazanie zjawiska zakupoholizmu, wchodzącego w skład uzależnień. Obok hazardu czy nadużywania internetu, jest to jedna z konsekwencji postępu technologicznego. Pierwsza część pracy zostanie poświęcona wiedzy teoretycznej, na podstawie zgromadzonej literatury. Kolejno przedstawione będą: funkcja reklamy wraz z jej skutkami, metody dokonywania zakupów oraz znaczenie wyboru każdego z nich na powstawanie uzależnienia, zapoznanie z terminem patologii społecznej, zachowania impulsywne i dysfunkcjonalność rodziny jedną z przyczyn zakupoholizmu, objawy będące podstawą do diagnostyki choroby. Poruszona zostanie także kwestia płci, czy może ona zwiększać podatność do tworzenie zaburzenia, inne przyczyny i skutki nałogu. Nie zabraknie również metod leczenia i profilaktyki, ze szczególnym uwzględnieniem grup samopomocowych. W drugiej części pracy znajdzie się natomiast opis zrealizowanych badań własnych. Dokładne zapoznanie z postawionymi celami i pytaniami badawczymi, gdzie głównym problemem jest skala zjawiska zakupoholizmu w opinii badanych. Pojawią się również wybrane metody: sondaż diagnostyczny, techniki: ankieta, charakterystyka badanej grupy - kobiety i mężczyźni pomiędzy 19-30 rokiem życia. Podsumowaniem będą wyniki przeprowadzonych za pomocą ankiety badań. Badania mają na celu ukazanie wiedzy badanych na temat tej formy uzależnienia jak i sprawdzenia, czy jego przejawy są dostrzegalne w wybranej grupie badawczej.