Tytuł pozycji:
Szkoła alternatywna a systemowa: twórczość i sprawczość uczniów różnych modeli edukacji
Przekonania o własnej skuteczności oraz dobrze rozwinięta twórczość to bardzo ważne składniki funkcjonowania człowieka. Mogą być one rozwijane już w szkole, dając dzieciom dobry start w dorosłość. Celem badań było dowiedzenie się czy uczniowie ze szkoły alternatywnej różnią się poziomem sprawczości i twórczości od uczniów ze szkoły systemowej. Przebadano 47 uczniów ze szkoły waldorfskiej oraz 58 uczniów z publicznej szkoły podstawowej z klas od 4 do 6. Do zbadania poziomu sprawczości użyto Skali Przekonań o Własnej Skuteczności dla Dzieci (SPWS) autorstwa Gambin (2012). Twórczość została zbadana za pomocą Rysunkowego Testu Twórczego Myślenia TCT-DP autorstwa Urbana i Jellena w adaptacji Matczak, Jaworowskiej i Stańczak (2000), wersją testu A. Hipoteza główna mówiąca o tym, że uczniowie szkół alternatywnych osiągają wyższe wyniki na skali sprawczości i kreatywności niż uczniowie szkół państwowych nie została potwierdzona. Jednak w przypadku twórczości po odrzuceniu kryterium czasu z testu TCT-DP, wzięciu pod uwagę tylko dzieci, które lubią rysować i ponownej analizie okazało się, że wynik jest istotny statystycznie i można stwierdzić, że uczniowie szkół alternatywnych osiągają wyższe wyniki na skali kreatywności niż uczniowie szkół państwowych. Jest to dobry początek do kontynuowania badań porównawczych między różnymi modelami edukacji, których wyniki mogą być w przyszłości wykorzystane przy reformie szkolnictwa.
Self-efficacy and well developed creativity are very vital components of human functioning. They can be developed at school, giving children a good start in adulthood. The aim of research was to examine the difference in level of self-efficiancy and creativity between students of two education models: alternative and public. 47 students from Rudolf Steiner School and 58 students from public school from 4 to 6 grade were examined. Self-efficacy was measured by Gambins (2012) Scale of Beliefs About Own Effectiveness, while creativity was measured by Urban and Jellens Test for Creative Thinking-Drawing Production TCT-DP. Main hypothesis assuming that students from alternative school will gain higher scores in self-efficacy and creativity did not confirm. Nevertheless, in creativity after rejecting time criterion and taking into consideration only children who like drawing it occurred that effect is significant, and students from alternative school can be perceived as more creative. Such researches are valuable for future education reforms.