Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Funkcjonalność estetyczna jako bezwzględna przeszkoda rejestracji znaku towarowego w prawie USA i UE.

Tytuł:
Funkcjonalność estetyczna jako bezwzględna przeszkoda rejestracji znaku towarowego w prawie USA i UE.
Aesthetic functionality doctrine as an absolute obstacle of trademark registration in the US and EU law.
Autorzy:
Czaplak, Karolina
Słowa kluczowe:
aesthetic functionality, doctrine, trademark, an absolute obstacle of registration, USA, UE.
funkcjonalność estetyczna, doktryna, znak towarowy, bezwzględna przeszkoda rejestracji, USA, UE.
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The primary function of a trademark is to distinguish goods of one company from goods of another company. The doctrine of aesthetic functionality discussed in this thesis is an absolute obstacle of trademark registration in both US and EU law. In Polish legislation it is mentioned as a feature "significantly increasing the value of goods". Its main function is to prevent the accumulation of various protective regimes, and to protect the free market and the interest of consumers. However, it raises controversy in the doctrine - it is considered unnecessary, and its name for some researchers is oxymoron. It seems that it depreciates the main function of the trademark, which is the origin marking. In this diploma thesis its genesis is discussed, as well as selected cases from the jurisprudence of US and EU courts, showing its complex issues. The necessity to ground the doctrine was noted in The First Restatement of Torts, which is why the Lanham Act was created a few years later. The most recent ruling in this work is the matter of the "red soles" of high heels of the world-famous French designer Christian Loboutin, who defended his trade mark both in the US and the EU. The courts adopted a similar position on this point.

Podstawową funkcją znaku towarowego jest odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów drugiego przedsiębiorstwa. Omówiona w tej pracy doktryna funkcjonalności estetycznej to bezwzględna przeszkoda rejestracji znaku towarowego zarówno w prawie USA, jak i UE. W polskim ustawodawstwie wspomniana jest jako cecha "zwiększająca znacznie wartość towaru". Jej główną funkcją jest zapobieganie kumulacji różnych reżimów ochronnych, oraz ochrona wolnego rynku i interesu konsumentów. Jednakże budzi ona kontrowersje w doktrynie - uważana jest za niepotrzebną, a jej nazwa dla niektórych badaczy to oksymoron. Wydaje się, że deprecjonuje ona główną funkcję znaku towarowego, jaką jest oznaczenie pochodzenia towaru. W tej pracy dyplomowej omówiona jest jej geneza, a także przedstawione są wybrane sprawy z orzecznictwa sądów amerykańskich i unijnych, ukazujące jej złożoną problematykę. Konieczność ugruntowania przedmiotowej doktryny zauważono w The First Restatement of Torts, dlatego kilka lat później powstał Lanham Act. Najbardziej aktualnym orzeczeniem w tej pracy jest sprawa "czerwonej podeszwy" szpilek znanego na całym świecie francuskiego projektanta Christiana Loboutina, który bronił swojego znaku towarowego zarówno w USA, jak i UE. W tej kwestii sądy przyjęły podobne stanowisko.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies