Tytuł pozycji:
Zjawisko piętnowania osób w mediach społecznościowych
- Tytuł:
-
Zjawisko piętnowania osób w mediach społecznościowych
The phenomenon of stigmatising people in social media
- Autorzy:
-
Obal, Natalia
- Słowa kluczowe:
-
stigmatisation, social media, hate, hate speech, stereotype, social norms
stygmatyzacja, media społecznościowe, hejt, mowa nienawiści, stereotyp, normy społeczne
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this paper is to determine the most popular stigmas in social media and classification of them. Attaches special importance to the unaccepted in Polish society professions, character traits, behaviours and social roles. It also discusses the influence of social norms, stereotypes and other social factors on the formation of stigma. The analysis is based on comments indicated by hate speech to private people as well as Facebook reactions. These results show the tendency to stigmatising the women. It was also noted a formation collectivities focused on stigmatising different people in social media. The stigmatising has an entertainment character that facilitates to be famous.
Celem niniejszej pracy jest wyznaczenie popularnych w mediach społecznościowych stygmatów i ich klasyfikacja. Szczególną uwagę zwrócono na zawody, cechy charakteru, zachowania i role społeczne, które są nieakceptowane w polskim społeczeństwie. Omówiono wpływ norm społecznych, stereotypów oraz innych czynników społecznych na powstawanie piętna. Analiza opiera się na komentarzach przejawiających się mową nienawiści, hejtem wobec osób prywatnych, powszechnie nieznanych, jak również facebookowe reakcje (w postaci ikonek emocji) użytkowników. Wyniki badań pokazują, że najbardziej stygmatyzowaną grupę stanowią kobiety. Zauważono, że w mediach społecznościowych powstają zbiorowości nastawione na piętnowanie „innych”. Stygmatyzacja zyskuje rozrywkowy charakter, ułatwiający zdobycie popularności w Internecie.