Tytuł pozycji:
Chengyu w mówionym języku biznesowym
The aim of this thesis is to show the basic features of business language and one category of Chinese phraseology - chengyu and the use of selected idioms in business situations in oral language. The paper consists of an introduction, three main chapters, subsections, as well as an ending and bibliography. As a result of the conducted research, it was found that chengyu occur in various business situations (banquets, product insurance, job interviews, etc.) and can act as a different part of a sentence (modifier, complement, subject, etc.)The Bachelor thesis only introduced the outline of the phenomenon, the broad topic of Chinese phraseology in the business language was not exhausted.
Celem pracy jest ukazanie podstawowych cech języka biznesowego oraz jednego z rodzajów chińskich frazeologizmów – chengyu i przedstawienie użycia wybranych idiomów w sytuacjach biznesowych w języku mówionym. Praca składa się ze wstępu, trzech głównych rozdziałów, podrozdziałów oraz zakończenia i bibliografii. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że chengyu występują w rozmaitych sytuacjach biznesowych (bankiety, ubezpieczanie produktów, rozmowy o pracę itd.) i mogą występować jako różne części zdania (przydawka, dopełnienie, podmiot itp.). W pracy licencjackiej przedstawiono jedynie zarys zjawiska i nie wyczerpano obszernej tematyki chińskiej frazeologii w języku biznesowym.