Tytuł pozycji:
Critical theory of advertising
The purpose of this graduation thesis was to investigate the influence, the advertisements have on the society and identity. The subjects of the study were, randomly selected, six television advertisements, that were shown in April / May 2018 on three polish TV stations: TVP1, TVN and Polsat. The Author attempted to determine what gender stereotypes and values are used in advertisements and how they may affect the society. The results reveal that advertisements equate the products with happiness and values, thereupon create consumer society and consumer identity. They may also contribute to perpetuating (often harmful) stereotypes.
Celem niniejszej pracy było zbadanie, w jaki sposób twórcy reklam wpływają na kształtowanie się społeczeństwa i tożsamości jednostki, aby osiągnąć zamierzone efekty. Analizie poddano sześć spotów reklamowych, emitowanych w okresie kwiecień – maj 2018 r. w trzech polskich stacjach telewizyjnych: TVP1, TVN i Polsat. W badaniach podjęto próbę sprawdzenia, jakie motywy i wartości pojawiają się w reklamach i jak może to wpływać na społeczeństwo. Najważniejszym wnioskiem, płynącym z tych rozważań jest spostrzeżenie, że przez stawianie znaku równości między produktami a szczęściem i wartościami, reklamy mogą przyczyniać się do kształtowania społeczeństwa konsumpcyjnego i tożsamości konsumpcyjnej. Mogą również przyczyniać się do utrwalania (nierzadko szkodliwych) stereotypów w społeczeństwie.