Tytuł pozycji:
Ocena poziomu wiedzy oraz skuteczności edukacji zdrowotnej w zakresie raka jąder wśród młodych mężczyzn.
Introduction:Among malignant tumor diseases in men, testicular cancer is a small percentage, but from the perspective of young adults, they constitute as many as a quarter of diagnoses. Testicular cancer poses great diagnostic difficulties and is often diagnosed at an advanced stage of the disease. This is due to the fact that the initial symptoms are so unspecific that they are often ignored by the patient. On the other hand, gentlemen are reluctant to test the testicles because it is embarrassing for them or simply does not know about it. Education plays an important role in the prevention of testicular cancer. Self-examination of the testicles allows to detect neoplastic changes at an early stage, which significantly increases the chances of survival. Health education in this area shows how important this activity is and allows you to learn how to do it properly.Aim:The aim of the work was to assess the level of knowledge and the effectiveness of health education in testicular cancer among young men.Materials and methods: The method of diagnostic survey was used in the work. The authors' questionnaires were used to assess the level of knowledge about testicular cancer, the first of them was filled in at the beginning of the research and the second one after learning about the educational material. Educational materials and questionnaires were available online. 259 men residing in Poland took part in the survey.Resutls and conclusion:The level of knowledge of young men about testicular cancer is insufficient. The form of health education presented in the work turned out to be effective and brought positive effects in the studied group. As many as 61.6% of respondents are interested in expanding knowledge on this subject, and thus there is a need for health education in this topic. Most men do not regularly test the testes. There was no relationship between sociodemographic variables and the level of knowledge and effectiveness of education.Indeed, the demand for health education in the field of testicular cancer is very high. Adapting to it is easily available, such as the Internet, which perfectly shows the results of my work. It is also worth mentioning that the practical skill, which is the ability to test the testicles, can bring immeasurable benefits in the diagnosis and prevention of testicular cancer.
Wstęp:Wśród złośliwych schorzeń nowotworowych u mężczyzn nowotwory jąder stanowią niewielki odsetek, ale z perspektywy zachorowań wśród młodych dorosłych stanowią aż ćwierć rozpoznań. Rak jąder stwarza ogromne trudności diagnostyczne i często jest diagnozowany już w zaawansowanym stadium choroby. Wynika to z tego, iż początkowe objawy są na tyle niespecyficzne, że często są ignorowane przez pacjenta. Z drugiej strony panowie niechętnie przeprowadzają samobadanie jąder, ponieważ jest to dla nich krępujące lub zwyczajnie o nim nie wiedzą. Ważną rolę w profilaktyce raka jąder odgrywa edukacja. Samobadanie jąder pozwala wykryć zmiany nowotworowe jeszcze we wczesnym stadium, co znacznie zwiększa szanse na przeżycie. Edukacja zdrowotna w tym zakresie ukazuje jak istotna jest to czynność oraz pozwala na naukę poprawnego jej wykonywania. Cel pracy:Celem pracy była ocena poziomu wiedzy oraz skuteczności edukacji zdrowotnej w zakresie raka jąder wśród młodych mężczyzn.Materiały i metody:W pracy zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Do oceny poziomu wiedzy na temat raka jąder wykorzystano autorskie kwestionariusze ankiet, pierwszy z nich badani wypełniali na początku badań, a drugi po zapoznaniu się z materiałem edukacyjnym. Materiały edukacyjne oraz kwestionariusze ankiet były dostępne on-line. W badaniu udział wzięło 259 mężczyzn zamieszkałych na terenie Polski. Wyniki i wnioski:Poziom wiedzy młodych mężczyzn na temat raka jąder jest niedostateczny. Forma edukacji zdrowotnej zaprezentowana w pracy okazała się skuteczna i przyniosła pozytywne efekty w badanej grupie. Aż 61,6% badanych jest zainteresowanych poszerzeniem wiedzy na ten temat, a co za tym idzie istnieje zapotrzebowanie na edukację zdrowotną w tym temacie. Większość mężczyzn nie przeprowadza regularnie samobadania jąder. Nie wykazano związku pomiędzy zmiennymi socjodemograficznymi a poziomem wiedzy i skutecznością edukacji. Istotnie zapotrzebowanie na edukację zdrowotną w zakresie raka jąder jest bardzo duże. Adekwatne jest wykorzystanie do niej łatwo dostępnych takich jak Internet, co doskonale pokazują wyniki mojej pracy. Warto nadmienić także, że umiejętność praktyczna, jaką jest umiejętność przeprowadzenia samobadania jąder może przynieść niezmierne korzyści w zakresie diagnostyki oraz profilaktyki raka jąder.