Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Beyond Illusion and Reality: Camp Aesthetics in Angela Carters Selected Works of Fiction

Tytuł:
Beyond Illusion and Reality: Camp Aesthetics in Angela Carters Selected Works of Fiction
Poza iluzją i rzeczywistością. Estetyka kampu w wybranych dziełach Angeli Carter
Autorzy:
Świrad, Róża
Słowa kluczowe:
Camp, Angela Carter, Shadow Dance, The Passion of New Eve, Theatricality, Gender Fluidity
Kamp, Angela Carter, Shadow Dance, The Passion of New Eve, Teatralność, Płynność Płci
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca omawia przedstawienie estetyki kampu w dziełach Angeli Carter, ze szczególnym uwzględnieniem powieści Shadow Dance (1966) oraz The Passion of New Eve (1977). Analizuję ten rzadko omawiany temat w celu zastosowania tej perspektywy badawczej do odpowiedniego zrozumienia i interpretacji prozy brytyjskiej autorki.Pierwszy rozdział mojej pracy to podsumowanie różnych podejść badawczych, których użyłam aby przedstawić pojęcie kampu, poznać jego elementy i prześledzić jego początki. Oprócz próby zdefiniowania pojęcia kampu i omówienia jego początków oraz wyjaśnienia różnic pomiędzy nim oraz innymi koncepcjami często z nim mylonymi, mianowicie kiczem i popem, głównym przedmiotem mojej analizy są: koncepcja życia jako teatru oraz płynność płci.Drugi rozdział mojej pracy skupia się na badaniu koncepcji życia jako teatru przedstawionej w prozie Carter. Wnikliwie analizuję tematykę bycia jako odgrywania roli oraz zacieranie się granic pomiędzy rzeczywistością a iluzją w Shadow Dance. Wskazuję konkretne elementy estetyki kampu obecne w prozie Angeli Carter podając odpowiednie przykłady i omawiając ich znaczenie. W podrozdziałach zajmuję się tematyką manipulacji, pojęcia nowego dandyizmu w ujęciu zaproponowanym przez Susan Sontag oraz maskarady przypominającej Dionizje. Trzeci rozdział zawiera dokładną analizę koncepcji płynności płci przedstawionej w The Passion of New Eve. Omawiam dwupłciowych bohaterów takich jak artysta sceny drag Tristessa czy Eve/lyn – mężczyzna mimowolnie poddany operacji zmiany płci oraz ich związek, dzięki któremu stworzona jest Platońska hermafrodyta. W tym rozdziale nawiązuję również do teorii performatywności Judith Butler jak i odtwarzania żeńskich cech/ról przez Tristessę oraz Eve/lyn, aby były uważane w społeczeństwie za osoby płci żeńskiej.W mojej pracy badam różnorakie użycia kampu oraz ich funkcje w twórczości Angeli Carter; jak zmieniło się podejście Carter do kampu od lat sześćdziesiątych, w których to używała go jako narzędzia by stworzyć wiarygodną reprezentację życia jako performansu i maskarady, do późnych lat siedemdziesiątych, kiedy eksperymentowała z pojęciem płynności płci. Omawiam elementy transgresywne obecne w prozie Carter, takie jak: zatarcie granic pomiędzy sztuką wysoką i niską, przekraczanie norm oraz konwencji społecznych, przełamywanie stereotypów płci, oraz performatywną działalność artystów sceny drag.Konkluzja mojej pracy podkreśla ważne miejsce elementy estetyki kampu w dziełach Carter, zwłaszcza w Shadow Dance oraz The Passion of New Eve, które są reprezentatywne dla fascynacji autorki kampem zarówno w latach sześćdziesiątych jak i siedemdziesiątych.

This dissertation discusses the representation of camp aesthetics in the works of Angela Carter with a special focus on her two novels – Shadow Dance and The Passion of New Eve – published, respectively, in 1966 and 1977. I analyse this aspect of Carter’s oeuvre, which has been largely neglected by the critics, in order to depict its enormous significance for the proper understanding and interpretation of her fiction. The first chapter of my thesis is an overview of different approaches and schools of thought I applied in an attempt at defining camp, exploring its characteristics and tracing its origin. Apart from attempting to define camp and differences between it and other phenomena which are oftentimes confused with it, specifically kitsch and pop, the main subjects of my analysis are the concepts of life as theatre and gender fluidity, discussed in the following chapters.The second chapter of my thesis examines the concept of “life as theatre” represented in Carter’s fiction. I explore the concept of being-as-playing-a-role and the blurring of boundaries between reality and performance in Shadow Dance. I point to specific elements of camp present in Carter’s fiction, providing adequate examples and elaborating on their meanings and significance. In the subchapters the theme of manipulation, Susan Sontag’s concept of new dandyism, and engagement in masquerades reminiscent of Dionysian festivals are explored.The third chapter studies reflections on the concept of gender fluidity as represented in The Passion of New Eve. I discuss the gender-ambiguous character of Tristessa – a drag perfomer, Eve/lyn – a man who involuntarily undergoes sex change surgery, and their union from which the Platonic ideal of a hermaphrodite is recreated. Judith Butler’s theory of performativity is discussed at length in this chapter as both Eve/lyn and Tristessa act out femininity in an attempt to be identified as female by society.I explore the writer’s various uses of camp aesthetics and purposes thereof; how Carter’s attitude towards camp changed from the 1960s, during which she used it as a tool to portray life as a performance and masquerade, to the late 1970s when she experimented with the concept of gender ambiguity. I point to the transgressive elements of her fiction such as: the blurring of boundaries between high and low art, transgressing social norms and conventions, breaking gender stereotypes, performative practices of drag performers.The conclusion of my thesis emphasises the elements of camp aesthetics in Angela Carter’s fiction, especially Shadow Dance and The Passion of New Eve, which are the best representatives of the author’s fascination with camp in both the 1960s and the 1970s.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies