Tytuł pozycji:
Edukacja zdrowotna nastolatki chorej na atopowe zapalenie skóry i jej rodziców - studium przypadku
WstępAtopowe zapalenie skóry jako choroba przewlekła staje się coraz częściej problemem zdrowotnym na całym świecie. Wzrost występowania choroby łączy się ze zwiększoną potrzebą edukacji zdrowotnej, dlatego też działania edukacyjne ukierunkowane są na pomoc całej rodzinie borykającej się z trudami choroby przewlekłej. Odpowiednie terapeutyczne podejście podczas przekazywania treści edukacyjnych, chęć pomocy i wsparcie umożliwią lepsze kierowanie życiem w sytuacji choroby zarówno osobie chorej jak i pozostałym członkom rodziny, sprawującej nad nią opiekę.Cel pracyCelem niniejszej pracy było przeprowadzenie edukacji zdrowotnej nastolatki chorej na atopowe zapalenie skóry i jej rodziców, w celu przekazania odpowiedniej wiedzy i umiejętności ułatwiających pielęgnację skóry atopowej oraz umożliwiającej efektywniejsze radzenie sobie z trudnościami towarzyszącymi chorobie, takimi jak ograniczenie stresu, efektywniejszy sen, stosowanie odpowiedniej diety wraz z przygotowaniem do samodzielnego stosowania leczenia pod kontrolą lekarza.WynikiPrzeprowadzone działania edukacyjne wobec 14- letniej dziewczynki chorej na AZS oraz jej rodziców usystematyzowały i zwiększyły posiadaną przez nich wiedzę o chorobie. Deficyt wiedzy rodziny na temat AZS określony został na podstawie wywiadu, rozmowy oraz obserwacji. Dziewczynka dzięki przeprowadzonej edukacji zdrowotnej została przygotowana do samopielęgnacji w chorobie i poinformowana o konieczności przestrzegania ograniczeń z niej wynikających. Ze względu na okres dorastania w jakim znajduje się dziewczynka, szczególnie uwrażliwiono domowników na konieczność ograniczenia stresu u dziewczynki. Rodzice pacjentki, którym wyjaśniono konsekwencje wynikające z nie stosowania się do zaleceń leczniczych i pielęgnacyjnych w chorobie, obiecali dołożyć wszelkich starań, aby w jak największym stopniu przestrzegać zasad życia z AZS, zarówno przez siebie samych, jak i swoją córkę.
IntroAtopic dermatitis as a chronic disease is increasingly becoming a health problem all over the world. The rise in prevalence of the disease links to a rise in need of health education, which is why educational actions are targeted towards helping the entire family dealing with the hardships of the chronic disease. The proper therapeutic approach when transferring educational content, willingness to help and support will enable better management of life in a situation of illness for both the sick person and other family members who take care of them.Objective of the workThe objective of this work was to conduct health education of a teenage girl suffering from atopic dermatitis and her parents, to provide transfer of relevant knowledge and skills facilitating the care of atopic skin and enabling more effective coping with the difficulties accompanying the disease, such as reducing stress, more effective sleep, the use of an appropriate diet with preparing to apply treatment independently under a doctor’s control.ResultsThe educational actions carried out for a 14-year-old girl suffering from AD and her parents systematized and increased their knowledge about the disease. The family's deficit of knowledge on the subject of AD was determined on the basis of an inquiry, interview and observation questionnaire. The girl, thanks to her health education, was prepared for self-care in illness and informed about the need to comply with the restrictions resulting from it. Due to the girls adolescent age, family members were especially sensitized to the need of reducing stress in the girls life. The parents of the patient, who were explained the consequences of not following the medical and nursing instructions in the illness, promised to make every effort to enforce the rules of living with AD, both themselves and their daughter.