Tytuł pozycji:
Cultural factors in international business - comparison of Arab and European countries by the example of Saudi Arabia and Germany
Wraz z dynamiczną ekspansją przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, rośnie potrzeba poszerzania lekceważonej na ogół świadomości kulturowej. Celem pracy jest omówienie różnic kulturowych w biznesie krajów arabskich i europejskich, w oparciu o przykłady największych przedsiębiorstw prowadzących działalność na terenie Arabii Saudyjskiej i Niemiec. Praca opisuje funkcjonowanie tych korporacji na określonych obszarach: zarządzania, marketingu i bankowości. Przyjęta metodologia bazowała na wieloaspektowej analizie literatury oraz na wykorzystaniu techniki analizy przypadku. Zdobyte informacje pozwoliły skonstruować wnioski potwierdzające obecność dysharmonii kulturowej w biznesie ponadnarodowym i nakreślić istotny wpływ znajomości narodowej obyczajowości na uzyskanie ekonomicznych korzyści przez przedsiębiorstwo, niezależnie od zakresu jego działalności.
Along with dynamic expansion of enterprises into the foreign markets, grows the need of widening, generally neglected, cultural awareness. The aim of this work is to discuss cultural differences between running a business in Arabic and European countries, basing on examples of the biggest international companies, operating in Saudi Arabia and Germany. An equally vital objective of the thesis is to describe the way these enterprises function in specific areas: management, marketing and banking industry. The selected methodology was based on many-sided analysis of the literature and on a case study. All gathered information allowed to formulate conclusions proving the significance of cultural diversity in international business relations and stressing the importance of knowledge of this subject for drawing economic benefits while operating in a foreign environment.