Tytuł pozycji:
"Trockne Blumen" z cyklu "Piękna młynarka" Franciszka Schuberta. Analiza porównawcza pieśni i wariacji fletowych
W niniejszej pracy dyplomowej uwaga została skupiona na analizie porównawczej dwóch utworów Franciszka Schuberta – wariacje fletowe oraz pieśń Trockne Blumen z cyklu Piękna młynarka. Analiza dotyczy porównania bazowej pieśni z jej pochodną, przeniesioną na grunt muzyki instrumentalnej. Okoliczności powstania wyżej wymienionych dzieł mają kluczowe znaczenie dla analizy i zostały w niej zawarte. W analizie pieśni zwrócono uwagę na znaczenie warstwy tekstowej, harmonicznej i melodycznej. Kolejno została przeprowadzona szczegółowa analiza wariacji. Na końcu zostało zaprezentowane zestawienie dwóch kompozycji, które wskazują różnice i podobieństwa w opracowaniu tematu pieśni na gruncie solowej kompozycji. Dodatkowo został uwzględniony idiom instrumentalny oraz trudności techniczne związane z wykonaniem utworów Franciszka Schuberta. Celem pracy jest również wyjaśnienie kilku wątpliwości dotyczących powstania Wariacji na flet i fortepian, ponieważ historia powstania utworu nie jest powszechnie znana.
The aim of this undergraduate thesis was focused on the comparative analysis of two works by Franz Schubert – flute variations and the song Trockne Blumen from Die Schöne Müllerin. The analysis concerns the transformation of a song into instrumental music. The circumstances of the creation of the aforementioned works are of key importance for the entire analysis and therefore have been included. The careful attention was focused on the importance of the textual, harmonic and melodic layers within the examination of the song. Subsequently, a detailed analysis of the variations was carried out. Finally the complexity of two compositions was presented, to show the differences and similarities in the development of the theme of the song on the basis of a solo composition. Additionally, the instrumental idiom and technical difficulties associated with the performance of the work by Franz Schubert has been taken into consideration. Thea aim of the entire paper is also to explain some doubts about the creation of Variations for flute and piano, because the history of the work is not widely known.