Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Greek work ethics and social organization in the archaic period

Tytuł:
Greek work ethics and social organization in the archaic period
Grecka etyka pracy a ustrój społeczny w epoce archaicznej
Autorzy:
Dąbrowski, Jakub
Słowa kluczowe:
Grecja, Homer, Hezjod, Weber, Etyka, Społeczeństwo,
Greece, Homer, Hesiod, Weber, Ethics, Society
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W przedstawionej pracy chciałbym prześledzić zasięg i wzajemny wpływ etyki i ekonomii w Grecji w okresie archaicznym. Elementem, który umożliwia podobne zbliżenie dziedzin jest praca M. Webera "Etyka Protestancka i duch kapitalizmu". Weber zaproponował w niej pomysł umiejscowienia źródeł systemu kapitalistycznego w myśli niemieckich protestantów. To właśnie oni mieli zaproponować rozwiązania w dziedzinie etyki, które były bodźcami do utworzenia nowego systemu.. Głęboka wiara w pracę rozumianą jako powołanie tworzy warunki do wiecznego rozwoju i ciągłej konieczności utwierdzania się w przyznanej przez Boga łasce. Analizowane czasy to okres archaiczny ze szczególnym uwzględnieniem epoki homeryckiej. Na ten okres zwrócono szczególną uwagę ze względu na jego fundamentalny charakter dla rozwoju greckiej myśli. Poematy Homera i Hezjoda były kamieniami milowymi jeśli chodzi o rozwój greckich koncepcji. Często w pracach różnych badaczy możemy znaleźć twierdzenia przedstawiające myśl grecką jako element w linearnym rozwoju myśli europejskiej. Co za tym idzie często ignoruje się głębsze badania, które mogłyby wykazać, że Grecy rozwinęli własne społeczne instytucje, które różnią się od naszych i mają od nich zupełnie inny charakter. Można to dostrzec na przykładzie sposobu funkcjonowania Itaki. Greccy bohaterowie w dziełach Homera i Hezjoda stawiają sobie inne zadania niż ludzie współcześni oraz używają innych metod do osiągnięcia swoich celów. Bliższa analiza tego okresu wykazuje, że posiada on pewne społeczne struktury, które trudno opisać za pomocą naszego języka. Przykładem może być grecki οἶκος jako specyficzna organizacja społeczna, której szczątków trudno się doszukać w dzisiejszym społeczeństwie. Zatem pytania o to jakie było greckie społeczeństwo w swej istocie i jakie były jego etyczne cele, pozostaje wciąż otwarte.

In presented thesis I’m trying to delineate the horizon of ethics and economics in archaic Greece. What allows me to draw a line between ethics and economics is one of the Max Weber’s work – Protestantic ethics and spirit of capitalism. Weber came up with an idea of tracing roots of capitalism back to the heritage of German protestants. It’s in their specific ethical system where he found the stimuli which contributed to constructing new society. The deep belief in work which by the idea of occupation understood as calling creates an ambiance of infinite development and reassurance of grace granted by the God. Analysed period spans from the very beginnings of Greek literature – poems of Homer and Hesiod which were basis for further development of Greek ethics. Many scholars tend to think of that period and of Greece in general as a link in the chain of development of western thought. What they ignore is the fact that Greece could develop original proposition regarding their society which cannot be treated as simple rudiments of European thought. Specific manner in which works the house Odysseus’ – Ithaca shows that Greek society doesn’t share with modern Europeans the same values. The poems both of Homer and Hesiod depict the heroes who set themselves different goals and adopt different means to achieve them. The analysis of Greek society of archaic period unveils the structures which by no means can be compared to any known social structure. By saying so I mean in particular the Greek οἶκος which seem to be a peculiar Greek construction. Answer to the question what was the nature and main ethical motivation of Greek society is still open. What we know is that we should be very careful with assimilating it to models known from the history of Europe.Co więcej, że być może nie opierają się na tych samych wartościach.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies