Tytuł pozycji:
Ways of distribution and circulation systems of the catholic book in Poland
The aim of the dissertation was to describe the structure of catholic book’s distribution in Poland, focusing on those, which are available only to this part of book market. The paper showed specific division of catholic books and the type’s influence on the way of their distribution. Conversations with publishers demonstrated that distribution of catholic books can be different for each publishers – there are channels which are very important for one publisher, but irrelevant to another. The dissertation also showed catholic book’s marketing, because it’s directly linked with distribution. Conversations and researches leaded to statement that catholic part of book market is very changeable and diversified, so it is impossible to talk about its progress or crisis.
Celem pracy było opisanie poszczególnych kanałów dystrybucji książki katolickiej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które dostępne są jedynie temu segmentowi rynku książki. Ukazany został szczegółowy podział książek katolickich i wpływ typu publikacji na sposób jej dystrybucji. Rozmowy z wydawcami wykazały, że dystrybucja książek katolickich może różnie się rozkładać – niektóre kanały dla jednych wydawców mają znaczenie kluczowe, a dla innych nie odgrywają żadnej roli. W pracy przybliżono również zagadnienie promocji książki katolickiej, które bezpośrednio łączy się z jej obiegiem. Przeprowadzone rozmowy i badania doprowadziły do stwierdzenia, że katolicki segment rynku książki jest bardzo zmienny i zróżnicowany, więc nie można jednoznacznie mówić o jego rozwoju lub kryzysie.