Tytuł pozycji:
Persuasive techniques used in TV commercials of passenger cars in Poland
In this paper the analysis of the literature on the subject of advertising and persuasion techniques was carried out, and the passenger car market in Poland was also characterized. The aim of the research was to show the relationship between the brand, the segment of the model and the brand’s class, and the occurrence of specific persuasive techniques in particular advertisements of cars. 15 TV commercials of passenger cars dedicated for the Polish market from the years 2016–2018 were analyzed. Content analysis revealed that the brand’s class is the most differentiating factor in the use of particular persuasive techniques.
W pracy została przeprowadzona analiza literatury przedmiotu na tematy reklamy oraz technik perswazyjnych, scharakteryzowano również rynek samochodów osobowych w Polsce. Celem badań było wykazanie zależności pomiędzy marką, segmentem modelu oraz klasą marki a występowaniem w poszczególnych reklamach samochodów konkretnych technik perswazyjnych. Przeanalizowano 15 telewizyjnych reklam samochodów osobowych, przeznaczonych na rynek polski, pochodzących z lat 2016–2018. Analiza treści reklam wykazała, że najbardziej różnicującym wykorzystanie poszczególnych technik czynnikiem jest klasa marki.