Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Madonna from Goźlice. The form and iconographic type with reference to romanesque depiction of Mary with the Baby

Tytuł:
Madonna from Goźlice. The form and iconographic type with reference to romanesque depiction of Mary with the Baby
Madonna z Goźlic. Forma i typ ikonograficzny na tle romańskich przedstawień Marii z Dzieciątkiem
Autorzy:
Markowska, Maria
Słowa kluczowe:
rzeźba romańska, sztuka romańska, Madonna z Dzieciątkiem, Sedes Sapientiae
romanesque sculpture, romanseque art, Virgin Mary and the Baby, Sedes Sapientiae
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The subject of this thesis is a stone sculpture depiciting throned Maria with a Child who is sitting on her knees. The figure was found in the rubble of parish church of Assumption of the Blessed Virgin Mary in Goźlice. Presumably sculpture was created between 12th and 13th century. The chapters discuss the origins, iconography and a form of this work. The considerations are based on the state of research, as well as a comperative analysis, where other examples of such a sculptural representation were presented. The analyzes presented in the text allow to suppose that the figure of Maria refers to the pattern of French and Byzantine art, which is proved by the form and iconographic significance. The last part of the thesis presents results of resarch and make postulates regarding future resarch of this sculpture.

Tematem pracy jest kamienna rzeźba przedstawiająca tronującą Marię z Dzieciątkiem usadowionym na kolanach. Figurę odnaleziono w gruzach kościoła parafialnego p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Marii w Goźlicach. Jej powstanie datuje się pomiędzy XII a XIII wiekiem. W poszczególnych rozdziałach zostały poruszone kwestie pochodzenia dzieła, jego ikonografii i formy. Rozważania zostały oparte o stan badań, a także analizę porównawczą, gdzie zaprezentowano inne przykłady takiego przedstawienia rzeźbiarskiego. Przedstawione w tekście analizy pozwalają przypuszczać, że figura Marii nawiązuje do wzorców sztuki francuskiej i bizantyjskiej, czemu dowodzi jego forma i znaczenie ikonograficzne. Zakończenie pracy zawiera podsumowanie owych rozważań, gdzie zostały postawione pewne postulaty dotyczące dalszych badań nad rzeźbą.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies