Tytuł pozycji:
The world without God. The biblical themes in selected films of Andrey Zvyagintsev.
- Tytuł:
-
The world without God. The biblical themes in selected films of Andrey Zvyagintsev.
Świat bez Boga. Motywy biblijne w wybranych filmach Andrieja Zwiagincewa
- Autorzy:
-
Sablik, Ewa
- Słowa kluczowe:
-
Andriej Zwiagincew, film biblijny, motyw biblijny, Powrót, Wygnanie, kino rosyjskie, Biblia, Bóg
Andrey Zvyagintsev, religious film, biblical theme, The Return, The Banishment, Russian cinema, the Bible, God
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The Bible is a book whose themes are being used for ages by many different artists: painters, sculptors and writers. Nowadays in the cinemas we can see a lot of religious films or films which are using some biblical themes. In my work I analyse how they are presented in film of Russian director Andrey Zvyagintsev. In the first chapter I discuss the history of Bible and I try to show the difference between religious films and biblical themes in films. I devoted the second chapter to Andrey Zvyagintsev, his productions and his inspirations. The third chapter is devoted to a discussion of the role of biblical themes in two of his films: The Return and The Banishment. I try to explain why the director is using biblical themes and how antithetically he is doing it. I also want to excuse my thesis that the world of Zvyagintsev's films is marked by an absence of God. The essence of my work is to show why in the Zvyagintsev's world there is no place for God.
Biblia jest księgą, której motywy wykorzystywane są od wieków przez artystów: malarzy, rzeźbiarzy i pisarzy. W dzisiejszych czasach na ekranach kin pojawiają się również filmy biblijne lub filmy wykorzystujące motywy biblijne. W mojej pracy analizuję, jak są one przedstawione w filmach rosyjskiego reżysera, Andrieja Zwiagincewa. W pierwszym rozdziale omawiam Biblię i staram się pokazać różnice między filmem biblijnym, a motywami biblijnymi w filmie. Drugi rozdział poświęciłam Andriejowi Zwiagincewowi, jego twórczości i jego inspiracjom. W trzecim rozdziale omawiam jego dwa filmy, Powrót i Wygnanie, i na przykładach z nich zaczerpniętych próbuję pokazać różne motywy biblijne i sprzeczności w ukazywaniu kolejnych wątków. Staram się również wyjaśnić tezę mojej pracy - filmowy świat Zwiagincewa naznaczony jest nieobecnością Boga. Istotą mojej pracy jest pokazanie, dlaczego w świecie Zwiagincewa nie ma Boga.