Tytuł pozycji:
Between retelling and metafiction: literariness of the game “Witcher III: Blood and Wine”
- Tytuł:
-
Between retelling and metafiction: literariness of the game “Witcher III: Blood and Wine”
Między retellingiem a metafikcją: literackość gry "Wiedźmin III: Krew i Wino"
- Autorzy:
-
Pawełek, Monika
- Słowa kluczowe:
-
Witcher, Blood and Wine, CD Projekt RED, Andrzej Sapkowski, video games, postmodernism, metafiction, retelling, Brian McHale
Wiedźmin, Krew i Wino, CD Projekt RED, Andrzej Sapkowski, gry wideo, postmodernizm, metafikcja, retelling, Brian McHale
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The thesis is concerned with literariness of a video game, with "Witcher III: Blood and Wine" as an example. The game is based on stories and novels by Andrzej Sapkowski. "Blood and Wine" is an extensive narrative text, and this makes it possible to consider its similarity to literature. The plot and construction of this game’s storyworld can be studied using such terms as “hypotext,” “intertextuality,” and “metafiction.” "Blood and Wine" exhibits a range of links to literature: from retelling to features of the postmodern novel, such as the focus on the ontological dominant.
Praca stanowi próbę określenia zależności między grą "Wiedźmin III: Krew i Wino" a literaturą. Celem badań jest analiza cech, które określić można jako literackie i ustalenie ich wpływu na fabułę oraz konstrukcję gry. W pracy wykorzystane zostały narzędzia badawcze związane z intertekstualnością oraz metafikcjonalnością, zaczerpnięte z prac Michaela Rifaterre’a , Umberta Eco, Richarda Saint-Gelais, Briana McHale'a, Mieke Bale i innych. "Wiedźmin III" stanowi rozwinięcie uniwersum, stworzonego w opowiadaniach i powieściach Andrzeja Sapkowskiego i odznacza się intertekstualnym oraz autorefleksyjnym charakterem. Ze względu na wielopoziomową konstrukcję oraz metafikcjonalne elementy świata przedstawionego, grę uznać można za dzieło postmodernistyczne. Dominanta w "Krwi i Winie" postawiona jest na problemy związane z istnieniem i statusem świata, czyli pytania ontologiczne.