Tytuł pozycji:
La Balade du Grand Macabre (1934) by Michel de Ghelderode : Apocalypse gone awry
- Tytuł:
-
La Balade du Grand Macabre (1934) by Michel de Ghelderode : Apocalypse gone awry
La Balade du Grand Macabre (1934) de Michel de Ghelderode : Apocalypse à rebours
La Balade du Grand Macabre (1934) Michela de Ghelderode : Apokalipsa na opak
- Autorzy:
-
Stankiewicz, Magdalena
- Słowa kluczowe:
-
Michel de Ghelderode, Apokalipsa, La Balade du Grand Macabre, katastrofizm, Biblia, na opak
Michel de Ghelderode, Apocalypse, La Balade du Grand Macabre, catastrophism, the Holy Bible, gone awry
Michel de Ghelderode, Apocalypse, La Balade du Grand Macabre, catastrophisme, la Bible, à rebours
- Język:
-
francuski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tematem niniejszej pracy jest sposób, w jaki Michel de Ghelderode zinterpretował Apokalipsę w swojej sztuce teatralnej La Balade du Grand Macabre. Choć zawiera ona wiele motywów biblijnych, Ghelderode napisał ją na swoich własnych warunkach, czyli na opak – w La Balade du Grand Macabre nie brak komizmu, co więcej, Apokalipsa ostatecznie nie ma miejsca. Akcja dzieje się w wymyślonym świecie, podobnym do średniowiecznej Flandrii, mimo to jednak sztuka odzwierciedla niespokojny klimat lat trzydziestych XX w.Praca składa się z trzech rozdziałów – w pierwszym wskazuję miejsce tej sztuki w twórczości Ghelderode’a i pokazuję jej związki z katastrofizmem. Drugi rozdział jest poświęcony porównaniu La Balade du Grand Macabre z Apokalipsą św. Jana, natomiast trzeci zawiera analizę stylu sztuki, który stanowi mieszankę języka właściwego prorokom, a z drugiej strony języka używanego przez prostych ludzi. We wnioskach zawarta jest refleksja nad złożoną osobowością Ghelderode’a i jego negatywną opinią na temat społeczeństwa odzwierciedlonych też w sztuce.
The topic of this work is the way Michel de Ghelderode interpreted Book of Revelations in his play La Balade du Grand Macabre. Although it contains numerous biblical themes, Ghelderode wrote it on his own conditions, that is contrariwise – La Balade du Grand Macabre abounds with humour, moreover, the Apocalypse eventually never takes place. Action takes place in a fictive world similar to medieval Flandes, however, the play mirrors turbulent aura of 1930s.The work consists of three chapters – in the first one I portray the place of the play in Ghelderode's output and it's links to catastrophism. The second chapter is concerned with comparison between La Balade du Grand Macabre and Book of Revelations. The third one contains the analysis of the play's style which constitutes a blend of the language due prophets and on the other hand the one used by common people. In the conclusion I reflect on Ghelderode's complex personality and his negative opinion on society, both of which are also mirrored in the play.
L’interprétation ghelderodienne de l’Apocalypse dans la pièce de théâtre La Balade du Grand Macabre est le sujet de mon mémoire. Bien qu’elle contienne beaucoup de motifs bibliques, Michel de Ghelderode l’a écrite selon ses propres conditions, à savoir, à rebours : La Balade du Grand Grand Macabre ne manque pas de comique, de plus, l’Apocalypse n’a pas finalement lieu. L’action se passe dans le monde imaginaire ressemblant à la Flandre médiévale, néanmoins la pièce reflète le climat inquiétant des années 30. du XXᵉ siècle. Le mémoire se compose de trois chapitres : dans le premier j’indique la place de la pièce dans les œuvres de Ghelderode et je montre les liens avec le catastrophisme. Le deuxième chapitre est consacré à la comparaison de La Balade du Grand Macabre avec l’Apocalypse de Saint Jean et le troisième contient l’analyse du style de la pièce qui est un mélange du langage prophétique et bas. La conclusion contient la réflexion sur la personnalité complexe de Ghelderode et son avis négatif sur la société reflété dans la pièce.