The work has been carried out SWOT analysis of the economy of Azerbaijan and Kazakhstan. It is well known that both Azerbaijan and Kazakhstan are countries rich in natural resources and live mainly from their exports. Fluctuations in oil prices on the world market have opened the eyes of national governments to the need for something to change. Faced with the crisis, Azerbaijan and Kazakhstan have introduced plans to diversify their economies to retry cases fall in the price of oil to be able to continue to grow through other sectors and receive profits from the export of other goods abroad.The aim of the work is to present the strengths and weaknesses of the economy of Azerbaijan and Kazakhstan, to specify how the economic policies of both countries and which derive from the opportunities and threats for their development.The work consists of three chapters, preceded by an introduction and summarized by the end. The first chapter deals with preliminary information about countries, the next two are the SWOT analysis.In the first chapter are presented general information about the countries. They are focused on the position of the countries, the regime and the activities in the international arena. In the second chapter, the aim is to show the strengths and weaknesses of the economy of Azerbaijan and Kazakhstan. The strengths include the possession of energy resources, maintaining contacts with foreign companies and the inflow of foreign investments, the phenomenon of theimprovement in the condition of economies on the wave of high oil prices, the creation of oil and gas funds and the improvement in the living conditions of citizens resulting from the development of countries and reforms. On the other hand, the weaknesses point to the lack of clear actions taken by the states to diversify the economy, disturbances in the functioning of the free market, the sensitivity of theeconomy to fluctuations in oil prices and the existence of the phenomenon of the "raw material curse".The third chapter aims to present opportunities and threats for the economy of Azerbaijan and Kazakhstan. The opportunities included: diversification measures, foreign investments in the energy sector and the announcement of further privatization, which changes should go towards a free market economy. The second part of the work presents the threats to the economy of Azerbaijan and Kazakhstan, such as: maintaining the existing models of economy, which deepen the occurrence of the phenomenon of "raw material curse" in both countries, the political system of both countries and the depletion of oil stocks in Azerbaijan. In the end are presented the most important conclusions of the SWOT analysis in the work.It should be mentioned that the SWOT analysis of the economies of Azerbaijan and Kazakhstan shows similar economic models based on raw materials in these countries, as well as similar internal problems, governance systems, plans of changes and adopted reform strategies. Only differences can be found in the position on the international arena, in the size of resources, in the decisions made by the government and in their reflection in reality, and thus in the speed of economic and social development of the countries. The analysis shows that Kazakhstan has a better chance of stable development.
W pracy przeprowadzona została analiza SWOT gospodarki Azerbejdżanu i Kazachstanu. Powszechnie wiadomo, że zarówno Azerbejdżan jak i Kazachstan są państwami bogatymi w surowce naturalne i żyją głównie z ich eksportu. Wahania cen ropy na rynku światowym otworzyły oczy rządom krajów, że należy coś zmienić. Zmierzając się z kryzysem Azerbejdżan i Kazachstan wprowadziły plany dywersyfikacji swoich gospodarek, aby w ponownych przypadkach spadku cen ropy móc dalej się rozwijać poprzez inne sektory i otrzymywać zyski z eksportu innych towarów za granicę. Praca ma na celu przedstawienie mocnych i słabych stron gospodarki Azerbejdżanu i Kazachstanu, określenie jak prowadzona jest polityka gospodarcza obu państw oraz jakie wynikają z tego szanse i zagrożenia dla ich rozwoju. Praca składa się z trzech rozdziałów poprzedzonych wstępem i podsumowanych zakończeniem. Pierwszy rozdział dotyczy informacji wstępnych o państwach, kolejne dwa są analizą SWOT. W ramach pierwszego rozdziału przedstawione zostały ogólne informacje dotyczące państw. Skupione są one na położeniu krajów, ich powierzchni, ustroju oraz działalności na arenie międzynarodowej.W drugim rozdziale pracy celem jest ukazanie mocnych i słabych stron gospodarki Azerbejdżanu i Kazachstanu. Do mocnych stron zalicza się kolejno posiadanie surowców energetycznych, utrzymywanie kontaktów z firmami zagranicznymi oraz napływ inwestycji zagranicznych, zjawisko występowania poprawy kondycji gospodarek na fali wysokich cen ropy, tworzenie funduszy naftowo-gazowych oraz poprawa warunków bytowych obywateli, wynikająca z rozwoju państw i przeprowadzanych reform. Natomiast w słabych stronach zwraca się uwagę na brak wyraźnych działań państw na rzecz dywersyfikacji gospodarki, zaburzenia w funkcjonowaniu wolnego rynku, wrażliwość gospodarki na wahania cen ropy oraz występowanie zjawiska „klątwy surowcowej”.Trzeci rozdział ma na celu przedstawienie szans i zagrożeń dla gospodarki Azerbejdżanu i Kazachstanu. Do szans zaliczone zostały: działania na rzecz dywersyfikacji, inwestycje zagraniczne w sektorze energetycznym oraz zapowiedź dalszej prywatyzacji, które to zmiany miały iść w stronę gospodarki wolnorynkowej. Druga część pracy ukazuje zagrożenia dla gospodarki Azerbejdżanu i Kazachstanu, takie jak: utrzymywanie dotychczasowych modeli gospodarki, które pogłębia występowanie zjawiska „klątwy surowcowej” w obu państwach, system polityczny obu państwach oraz wyczerpywanie się zapasów ropy w Azerbejdżanie. W zakończeniu zostały przedstawione najistotniejsze wnioski wynikające z przeprowadzonej analizy SWOT w rozprawie. Należy wspomnieć, iż przeprowadzając analizę SWOT gospodarki Azerbejdżanu i Kazachstanu, mamy do czynienia z występowaniem w tych krajach podobnych modeli gospodarki opartych na surowcach, oraz z podobnymi m.in. problemami wewnętrznymi, systemem rządów, planami zmian czy przyjmowanymi strategiami wprowadzania reform. Jedynie można doszukać się różnic w pozycji na arenie międzynarodowej, wielkościach zasobów, w podejmowanych decyzjach rządu i ich odzwierciedleniu w rzeczywistości, a co za tym idzie szybkości rozwoju gospodarczego i społecznego państw. Po przeprowadzonej analizie można stwierdzić, że większe szanse na stabilny rozwój ma Kazachstan.