Tytuł pozycji:
Od pamięci rodzinnej do nowoczesnej instytucji. „Muzeum porzuconych sekretów” Oksany Zabużko jako narracyjne muzeum historyczne.
- Tytuł:
-
Od pamięci rodzinnej do nowoczesnej instytucji. „Muzeum porzuconych sekretów” Oksany Zabużko jako narracyjne muzeum historyczne.
From family memory to a modern institution. “The Museum of Abandoned Secrets” by Oksana Zabużko as a narrative historical museum.
- Autorzy:
-
Żarnecka, Paulina
- Słowa kluczowe:
-
Oksana Zabużko, współczesna literatura ukraińska, muzeum narracyjne, postpamięć, pamięć protetyczna, herstoria
Oksana Zabużko, contemporary Ukrainian literature, narrative museum, postmemory, prosthetic memory, herstory
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca jest próbą zastosowania kategorii narracyjnego muzeum historycznego do interpretacji powieści Oksany Zabużko „Muzeum porzuconych sekretów”. Wywód opiera się na założeniu, że autorka konstruuje tego rodzaju muzeum w utworze literackim. Szczególnie istotna jest rola, jaką miałaby odgrywać ta instytucja: wykreowanie spójnej i narodowej w charakterze ukraińskiej pamięci zbiorowej. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich ma charakter metodologiczny: przywołuję w nim najważniejsze fakty z historii Ukrainy, charakteryzuję ukraińską politykę historyczną oraz odnoszę się do możliwości stosowania metodologii badań postkolonialnych do działalności Rosji carskiej i ZSRR. Trzy kolejne rozdziały mają charakter interpretacyjny. W rozdziale drugim proponuję interpretację „Sali I” jako muzealnego magazynu, a w trzecim – odpowiadam na pytanie, kto jest modelowym zwiedzającym. W czwartym natomiast analizuję herstoryczną narrację o Wielkim Głodzie oraz jej związek z historią działalności Ukraińskiej Powstańczej Armii, która ma w muzeum charakter dominujący.
The thesis is an attempt to use the category of a narrative historical museum to interpret ‘The Museum of Abandoned Secrets’ by Oksana Zabużko. In the argumentation I assume that the author creates the museum within the novel. What I find particularly compelling is the role this institution has to play: creating the Ukrainian collective memory that is both coherent and national (anti-colonial).The thesis consists of four chapters. First is the methodological one, where I characterise briefly the history of Ukraine and the Ukrainian historical policy. I also refer to the possibility to use the postcolonial theory in order to describe the activity of the Russian Empire and the Soviet Union. Another three chapters are dedicated to the interpretation of the novel. In the second one I write about “Room 1” as a storeroom and in the third one – I try to give a profile of a model visitor. In the last chapter I analyse the herstory of the Great Famine and its’ connection to the history of the Ukrainian Insurgent Army.