Tytuł pozycji:
Bohaterowie niedopasowani. Tożsamość osób społecznie zmarginalizowanych w filmach Seana Bakera
Tematem pracy są wzajemne zależności między filmami Seana Bakera a zagadnieniami z dziedziny antropologii oraz ich rola w zrozumieniu konstrukcji świata przedstawionego tych dzieł. Reżyser w swojej twórczości skupia się na obrazowaniu jednostek, które z różnych powodów funkcjonują na obrzeżach społeczeństwa - jego filmy zaludniają bowiem postaci imigrantów, prostytutek i nielegalnych handlarzy. Dzięki zastosowaniu narzędzi z dziedziny antropologii możliwa jest analiza ich tożsamości oraz sposobu, w jaki takie jednostki funkcjonują we współczesnym świecie. Reżyser jednocześnie przenosi na ekran realnie występujące zjawiska opisywane przez tę dziedzinę, takie jak nie-miejsca czy non-persons, oraz stymuluje odbiorców do dalszych rozważań w tym kluczu. Każdy z omawianych w tej pracy filmów ("Prince of Broadway", "Mandarynka", "The Florida Project") skupia się na innym problemie społecznym, pozwalając na lepsze zrozumienie trudności, z jakimi mierzy się mniej uprzywilejowana część amerykańskiego społeczeństwa.
The topic of this thesis is the mutual dependency between Sean Baker's films and anthropological issues, as well as its role in undestanding the world of his works. The director focuses on picturing individuals who, due to various reasons, function on the outskirts of society - his films are therefore populated by immigrants, prostitutes and illegal tradesmen. Using anthropological methods enables an analysis of the identity of such characters and of the ways in which they function in the modern world. The director brings real social phenomena to the screen, such as non-places and non-persons, and aims to stimulate further contemplation of these matters. Each of the films chosen in this thesis ("Prince of Broadway", "Tangerine", "The Florida Project") focuses on a different social issue, allowing better understanding of the hardships that the less privileged part of the American society has to face.