Tytuł pozycji:
“She Is Doing Her Part To Help Win The War”: Representations of Womanhood in Committee on Public Information’s Propaganda Posters.
- Tytuł:
-
“She Is Doing Her Part To Help Win The War”: Representations of Womanhood in Committee on Public Information’s Propaganda Posters.
„Ona odgrywa swoją rolę by pomóc w zwycięstwie”. Wizerunki kobiet w amerykańskim plakacie propagandowym Komitetu Informacji Publicznej (1917 – 1919).
- Autorzy:
-
Woźniak, Marek
- Słowa kluczowe:
-
poster, propaganda, Committee on Public Information, United States, visual history, womanhood, femininity, First World War
plakat, propaganda, Komitet Informacji Publicznej, Stany Zjednoczone, historia wizualna, kobiecość, I Wojna Światowa
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca ta jest efektem analizy wizerunków kobiecych występujących na plakatach propagandowych tworzonych pod wpływałem Komitetu Informacji Publicznej – amerykańskiej agencji propagandowej działającej w latach 1917–1919. W celu jak najlepszego zrozumienia zawartego w źródłach przekazu dosłownego jak i ideologicznego, dokonałem w niej również wglądu w kontekst polityczny i społeczny zarówno czasów oraz miejsca w których omawiane materiały powstawały. W podobny sposób spoglądam na Komitet Informacji Publicznej – organizację bezpośrednio odpowiedzialną za powstawanie znacznej liczby plakatów propagandowych, jak i odpowiedzialną za dominującą część narracji propagandowej reprodukowanej w materiałach wizualnych na terenie Stanów Zjednoczonych w badanym okresie.Wybranym źródłom wizualnym stawiam pytania m.in. o to jaka narracja o kobietach i kobiecości pojawia się w najgłębszej warstwie znaczeniowej badanych wizerunków; jak wyglądają powiązania miedzy różnymi kategoriami plakatów; jakie środki retoryczne i perswazyjne zostały wykorzystane w tych pracach, oraz o szereg bardziej szczegółowych problemów. By odpowiedzieć na wyżej wymienione pytania w pracy wykorzystuję narzędzia analityczne stosowane w zarówno w metodologii historii sztuki (ikonografię Erwina Panofsky’ego) oraz kulturoznawstwa (semiologię wizualną Rolanda Barthesa). Połączenie obydwu tych teorii stanowi wygodny i wnikliwy aparat badawczy dla podobnych źródeł.
This thesis is an effect of analysis of female representations which we can find in propaganda posters, created under influence of Committee on Public Information – American propaganda agency operating from 1917 to 1919.In order to get the best understanding of literal and ideological meanings contained in the sources, I needed insight into political and social context of the time and place of their creation. The same deeper analyses was done for Committee on Public Information – organization responsible for conception of the most of the investigated posters, and had a dominant role in establishing totality of propaganda narrative represented in the visual material published in the United States at the time.Selected visual material is investigated in order to find answers to research questions such as: what narrative about womanhood can we find in the ideological layer of this posters; what connections between different types of this posters can we notice, and what are their properties; what rhetoric and persuasion tactics were used in this posters etc.. In this paper I use analytical tools used mainly in the fields art history (Erwin Panofsky’s iconography) and cultural studies (Roland Barthes’s visual semiotics). Combination of this two theories gives the researcher a convenient and insightful methodology for similar sources.