Tytuł pozycji:
Moda w świetle prawa własności intelektualnej
- Tytuł:
-
Moda w świetle prawa własności intelektualnej
Fashion in the light of intellectual property law
- Autorzy:
-
Majka-Król, Paulina
- Słowa kluczowe:
-
copyright, industrial property law, intellectual property law, trademark, registered design, unregistered design, dependent work, inspired work, fashion, subject of protection, industrial design, brand, plagiarism, design, style, patent
prawo autorskie, prawo własności przemysłowej, prawo własności intelektualnej, znak towarowy, wzór zarejestrowany, wzór niezarejestrowany, utwór zależny, utwór inspirowany, moda, przedmiot ochrony, wzór przemysłowy, marka, plagiat, projekt, styl, patent
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper presents the subject of development and describes the most important problems related to legal protection in the fashion industry. Work has been given such a layout to first present the relevant law regulations enabling legal protection in the field of intellectual property rights, and then to analyze and interpret them. This is necessary for further reading, as part of which issues related to the functioning of this regulation and problems and cases that arose around the matter of legal protection in the clothing industry were presented. Finally, the methods and procedures for securing individual objects of protection are presented. The first chapter describes the historical development of legal protection of fashion producers both in Poland and in Europe as well as in United States. Next, it presents the subject of copyright protection as well as industrial property law, in order to look in more detail at the subject of protection in a particular field, which is the fashion industry. The features that should be included in the work should be clearly indicated in order to be protected. There is also a significant problem of the existence of protection for the idea and idea. Focusing on individual issues of protection of style, design, creation, brand and trademark or innovative solutions and technologies in the clothing industry, the main goal is to present what is strictly protected and what is not subject to protection. Also presented a different approach to the regulation of protection procedures in court decisions. Chapter III deals with the issue of dependent and inspired work, trying to explain both these concepts sufficiently. Analyzing both topics, we focused mainly on the issue of reworking and modification of projects, in order to finally check what we can include in plagiarism. The last chapter presents the specific possibilities we have at our disposal to legally protect our intellectual property. All these forms have been specified and described. Also positive and negative aspects of all security institutions were presented, trying to show a clear picture of what we have at our disposal to protect their work. The study was concluded with a short summary, in which final comments and de lege ferenda postulates were included.
Niniejsza praca przedstawia tematykę rozwoju oraz ilustruje najważniejsze problemy związane z ochroną prawną w branży modowej. Pracy został nadany taki układ, aby najpierw zaprezentować odpowiednie przepisy umożliwiające ochronę prawną w dziedzinie prawa własności intelektualnej, a następnie dokonać ich analizy i interpretacji. Jest to konieczne dla dalszej lektury, w ramach której zaprezentowano zagadnienia związane z funkcjonowaniem tej regulacji oraz problemy i kazusy, które powstały wokół materii ochrony prawnej w branży odzieżowej. Na koniec przedstawiono sposoby i procedury zabezpieczenia poszczególnych przedmiotów ochrony. W rozdziale pierwszym opisano historyczny rozwój ochrony prawnej producentów mody zarówno w Polsce oraz w Europie jak i m.in. w Stanach Zjednoczonych. Następnie przedstawiono co jest przedmiotem ochrony w prawie autorskim, jak i prawie własności przemysłowej, by w dalszej części rozważań bardziej szczegółowo przyjrzeć się przedmiotowi ochrony w konkretnej już dziedzinie, jaką jest branża modowa. Wskazano wyraźnie cechy, które powinno zawierać dzieło, aby mogło podlegać ochronie. Wyeksponowano również znaczący problem istnienia ochrony dla pomysłu i idei. Skupiając się na poszczególnych kwestiach ochrony stylu, projektu, kreacji, marki i znaku towarowego czy innowacyjnych rozwiązań i technologii w przemyśle odzieżowym, zamierzonym celem jest przedstawienie co dokładnie podlega ochronie, a co ochronie nie podlega. Zaprezentowane zostało również odmienne podejście do regulacji procedury ochrony w orzecznictwie sądów. W rozdziale III poruszono kwestię utworu zależnego i inspirowanego, starając się wystarczająco wyjaśnić oba te pojęcia. Analizując oba tematy skupiono się głównie na zagadnieniu dotyczącym przeróbek i modyfikacji projektów, aby w efekcie końcowym sprawdzić co możemy zaliczyć do plagiatu. W ostatnim rozdziale przedstawiono konkretne możliwości jakimi dysponujemy, aby prawnie ochronić swoją własność intelektualną. Wszystkie te formy zostały wyszczególnione i opisane. Zaprezentowano również pozytywne jak i negatywne aspekty wszystkich instytucji ochrony, starając się ukazać czytelny obraz tego czym dysponujemy chcąc ochronić swoje dzieło. Opracowanie zakończono krótkim podsumowaniem, w którym zawarto uwagi końcowe oraz postulaty de lege ferenda.