Niniejsza praca licencjacka ukazuje problematykę zjawiska inkluzji w szkołach, które znajduje odzwierciedlenie w niemieckojęzycznych środkach masowego przekazu. Na potrzeby pracy opracowane zostały wybrane publikacje jednej z wiodących gazet w Niemczech – Der Spiegel. Głównym celem pracy jest udowodnienie, że pomimo iż idea inkluzji ma wielu zwolenników i jest powszechnie uważana za dobrą, niemieckie szkoły i personel nie są wystarczająco przygotowane na tak istotną zmianę w sektorze oświaty. Praca została podzielona na 3 zasadnicze części: wprowadzającą (1 i 2 rozdział), teoretyczną ( 3 rozdział) oraz empiryczną ( 4 rozdział). Podłoże do analizy opinii publicznej na temat zjawiska stanowią rozdziały 1 i 2, które mają za zasadnie ukazanie tematyki całej pracy. Zawarte w nich informacje przybliżają wiedzę o polityce i systemie kształcenia w Niemczech, inkluzyjnym toku nauczania, historii , jak również odróżniają inkluzje od podobnego do niej zjawiska integracji. Rozdział 3 jest w pełni poświęcony zagadnieniom teoretycznym, jakimi są antropologia kultury, ksenologia oraz krytyczna analiza dyskursu. Część empiryczna niniejszej pracy ( rozdział 4) jest odzwierciedleniem opinii rodziców, nauczycieli i polityków o koncepcie inkluzyjnej pedagogiki. Wynika z nich ogólny pozytywny odbiór zjawiska, jednak obecne są również wyjątki. Po analizie wybranych artykułów z gazety „Der Spiegel” wysuwa się wniosek, że zjawisko inkluzji wywołuje w społeczeństwie niemieckim wiele kontrowersji. Z jednej strony pomaga dzieciom zrozumieć, że odmienność jest nieodłączną częścią codzienności i osoby pod pewnymi względami inne nie powinny być uznawane za gorsze. Uczy tolerancji, a niepełnosprawnym dzieciom daje szanse na lepszy start w przyszłość i integrację od najmłodszych lat. Z drugiej strony obecne luki w budżecie państwa i w pewnym stopniu zbyt szybkie i pochopne wprowadzenie inkluzji w szkołach sprawiło, że nie może ona działać w pełni zgodnie z pierwotnymi założeniami. Analiza przeprowadzona w części empirycznej potwierdziła niewystarczające przygotowanie szkół na odmienne potrzeby uczniów niepełnosprawnych, które w szkołach specjalnych wysunięte były na pierwszy plan. Ogólnym wnioskiem jest stwierdzenie, że zjawisko inkluzji w szkołach, pomimo niedociągnięć i niepoprawności, cieszy się w społeczeństwie niemieckim dużym uznaniem i jest postrzegana jako wyrównanie szans dla dzieci niepełnosprawnych. Z każdym dniem opracowywane są nowe koncepcje, które mają za zadanie zlikwidowanie popełnionych błędów i umożliwienie jeszcze lepszej wspólnej nauki w szkołach ogólnych.
Diese BA-Arbeit stellt das Problem des Inklusionsphänomens in der Schule vor, das sich in den deutschsprachigen Massenmedien widerspiegelt. Für die Bedürfnisse der Arbeit wurden ausgewählte Publikationen einer der führenden Zeitungen Deutschlands - Der Spiegel, analysiert. Das Hauptziel ist es zu beweisen, dass obwohl die Idee viele Anhänger hat und weit verbreitet ist, sind die deutschen Schulpersonal nicht ausreichend vorbereitet für eine solche wesentliche Änderung im Bildungsbereich. Die Arbeit wird in drei Hauptteile gegliedert: einleitende (1 und 2 Kapitel), theoretische (3. Kapitel) und empirische (4. Kapitel). Grundlage für die Analyse der öffentlichen Meinung über das Phänomen sind die Kapitel 1 und 2, die das Thema des gesamten Werkes zu Recht darstellen. Die darin enthaltenen Informationen entsprechen dem Wissen über die Bildungspolitik und -system in Deutschland, dem inklusiven Lehrgang, der Geschichte sowie dem Unterschied zwischen Einschlüssen und dem ähnlichen Phänomen der Integration. Kapitel 3 widmet sich voll und ganz theoretischen Fragen wie Kulturanthropologie, Xenologie und kritischer Diskursanalyse. Der empirische Teil dieser Arbeit (Kapitel 4) spiegelt die Meinung von Eltern, Lehrern und Politikern zum Konzept der inklusiven Pädagogik wider. Es wird dadurch eine allgemein positive Wahrnehmung des Phänomens gezeigt, aber Ausnahmen sind auch vorhanden. Nach der Analyse ausgewählter Artikel aus der Zeitung "Der Spiegel" ist das Phänomen der Inklusion in der deutschen Gesellschaft kontrovers. Auf der einen Seite hilft es Kindern zu verstehen, dass Vielfalt ein untrennbarer Bestandteil des täglichen Lebens ist und dass in mancher Hinsicht andere nicht als minderwertig betrachtet werden sollten. Inklusion lehrt Toleranz und gibt Kindern mit Behinderungen einen besseren Start in die Zukunft und Integration von einem frühen Alter an. Auf der anderen Seite führten die derzeitigen Lücken im Staatshaushalt und teilweise zu schnelle und übereilte Einbeziehung von Einschlüssen in die Schulen dazu, dass es nicht in vollem Einklang mit den ursprünglichen Annahmen arbeiten konnte. Die im empirischen Teil durchgeführte Analyse bestätigte die unzureichende Vorbereitung von Schulen auf die unterschiedlichen Bedürfnisse behinderter Schüler, die in Sonderschulen in den Vordergrund gerückt wurden. Die allgemeine Schlussfolgerung ist, dass das Phänomen der Inklusion in Schulen trotz Mängeln und Unkorrektheit in der deutschen Gesellschaft hoch angesehen ist und als Chancengleichheit für Kinder mit Behinderungen wahrgenommen wird. Täglich werden neue Konzepte entwickelt, die Fehler eliminieren und ein noch besseres gemeinsames Lernen in allgemeinbildenden Schulen ermöglichen sollen.
This BA thesis presents the problem of the phenomenon of inclusion in schools, which is reflected in the German-language mass media. For the needs of the work I selected publications of one of the leading newspapers in Germany - Der Spiegel. The main purpose of the work is to prove that although the idea of inclusion has many supporters and is widely regarded as good, German schools and staff are not sufficiently prepared for such a significant change in the education sector. The work is divided into three main parts: introductory (1 and 2 chapter), theoretical (3rd chapter) and empirical (4th chapter). The basis for the analysis of public opinion about the phenomenon are chapters 1 and 2, which show the subject of the whole work as justifiably. The information contained therein approximates knowledge about the education policy and system in Germany, the inclusive course of teaching, history, as well as the difference between inclusions and the similar phenomenon of integration. Chapter 3 is fully devoted to theoretical issues, such as cultural anthropology, xenology and critical discourse analysis. The empirical part of this work (chapter 4) reflects the opinion of parents, teachers and politicians about the concept of inclusive pedagogy. They show a general positive perception of the phenomenon, but exceptions are also present. After analyzing selected articles from the newspaper Der Spiegel, the conclusion is that the phenomenon of inclusion causes a lot of controversy in German society. On the one hand, it helps children to understand that diversity is an inseparable part of everyday life and that in some respects others should not be considered inferior. That teaches tolerance and gives children with disabilities a better start in the future and integration from an early age. On the other hand, the current gaps in the state budget and, to some extent, too fast and hasty inclusions in schools, meant that it can not work in full accordance with the original assumptions. The analysis carried out in the empirical part confirmed the insufficient preparation of schools for the different needs of disabled students, which were put in the foreground in special schools. The general conclusion is that the phenomenon of inclusion in schools, despite shortcomings and incorrectness, is highly regarded in German society and is perceived as equalizing opportunities for children with disabilities. New concepts are being developed every day, which are designed to eliminate errors and enable even better common learning in general schools.