Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Twitter as a tool for supporting English language vocabulary learning

Tytuł:
Twitter as a tool for supporting English language vocabulary learning
Twitter jako narzędzie we wspomaganiu nauki słownictwa języka angielskiego
Autorzy:
Zwierzyńska, Magdalena
Słowa kluczowe:
Twitter, wspomaganie nauczania słownictwa, media społecznościowe, licealiści
Twitter, supporting vocabulary learning, social media, secondary school students
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszej pracy było zbadanie przydatności Twittera jako narzędzia wspomagającego naukę słownictwa. Praca składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej (badawczej). Część teoretyczna składa się z dwóch rozdziałów – pierwszy z nich przedstawia krótki zarys tego, czym jest Twitter oraz jak działa. Omówione zostały przeprowadzone wcześniej badania, które skupiały się na analizie Twittera jako narzędzia wspomagającego nauczanie słownictwa na różnych etapach edukacji. Drugi rozdział części teoretycznej mówi o nauczaniu słownictwa oraz technikach ułatwiających zapamiętywanie słownictwa.Część praktyczna skupia się na omówieniu badania, przeprowadzonego w semestrze zimowym 2016 roku w jednym z krakowskich liceów. W badaniu wzięło udział 11 uczniów. Celem badania było sprawdzenie przydatności Twittera pod kątem wspomagania nauczania słownictwa wybieranego na podstawie rozdziału podręcznika, który był wówczas omawiany podczas zajęć. Przez okres około miesiąca nauczyciel publikował tweety (trzy lub cztery tweety tygodniowo) z nowym słówkiem bądź wyrażeniem wyjaśnionym za pomocą innych, prostszych słów po angielsku. Aby ułatwić zapamiętanie słówka lub wyrażenia, nauczyciel zamieszczał obrazek, zdanie lub mem ilustrujący użycie nowego słówka bądź wyrażenia w kontekście. Zadaniem uczniów było odpowiednie zareagowanie na tweety publikowane przez nauczyciela. Uczniowie mogli napisać zdanie z nowym słówkiem, dodać obrazek, mem, gif, krótki filmik lub piosenkę. Badanie z użyciem Twittera było poprzedzone, jak również zakończone testem, którego celem było ocenienie znajomości słownictwa uczniów zarówno przed, jak i po badaniu. Oba testy składały się z tych samych zadań, z tą różnicą, iż na drugim teście zmieniona była kolejność zadań. Po drugim teście została także przeprowadzona ankieta, w której uczestnicy dzielili się swoimi opiniami na temat badania. Uczniowie byli zainteresowani użytą techniką, jednak gdyby Twitter miałby być włączony do stałego repertuaru narzędzi wykorzystywanych przez nauczyciela, woleliby, aby stosowana ona była podczas zajęć, a nie w czasie wolnym.Wyniki testów potwierdzają rezultaty wcześniejszych badań analizujących przydatność Twittera w nauczaniu słownictwa – nie było zauważalnej poprawy w wynikach, jeśli chodzi o grupę badawczą jako całość. Chociaż konstrukcja Twittera może zachęcać do przeprowadzenia tego typu badań, to jednak wykazany w tym badaniu brak postępu uczniów wskazuje na ograniczenia w przydatności tego medium w edukacji językowej.

The aim of this work was to analyze the usefulness of Twitter as a tool for supporting vocabulary learning. This thesis consists of two parts, the theoretical and practical one. The first part includes two chapters. The first one describes Twitter, what it is and how it functions as well as the role it can play in foreign language teaching and learning. The second chapter includes information concerning the vocabulary teaching and learning. It describes various techniques that can be helpful when it comes to vocabulary learning and supporting vocabulary learning as well as different factors that are vital for efficient vocabulary learning and memorization. The practical part focuses on analyzing the study that was conducted during the first term of the school year 2016/2017 in one of the Cracovian secondary schools. 11 students took part in the study. The aim of the study was to research the usefulness of Twitter as a tool for supporting vocabulary learning. The vocabulary items were chosen on the basis of a chapter from the student’s book that was covered during English classes. For about one month, the teacher was publishing tweets (three or four times a week) with a new word or phrase that was explained in simple language. To make memorizing of the word or phrase easier, the teacher added a picture, a sentence or a meme illustrating the use of a new word or phrase in context. The task of the participants was to react to the teacher’ tweets properly. They could write a sentence (using the key word or phrase in context), add a picture, a meme, a gif, a short film or a song. Generally, their reaction should have demonstrated to the teacher that the participants understood the meaning of a presented word or phrase. There was also a pre- and a post-test, before and after the Twitter part of the study. The aim of it was to assess the vocabulary knowledge both before and after the Twitter part. Both tests included the same five tasks. The only difference between both tests was the task order. There was also a survey conducted after the post-test. Its aim was to collect the participants’ opinions concerning the Twitter study. The survey’ results show that students liked the idea of using Twitter, but if it were to be incorporated into their English lessons, they would like to use it during classes, not after school.The tests results confirm the results of the previous studies on Twitter in terms of vocabulary learning. There was no visible progress when it comes to the research group as a whole. The way Twitter is constructed can encourage this kind of research, but the lack of visible progress in learning vocabulary items points to Twitter’s limitations as a tool for supporting vocabulary learning.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies