Tytuł pozycji:
Development of the gastronomy market in Lithuania in the face of changes in customer preferences
The purpose of the following work is to present the influence of fashion and customer preferences on the management of gastronomic enterprises in Lithuania. Due to the often changing trends not only in gastronomy, but also in the everyday lives of consumers, restaurateurs should adapt to the needs of potential customers in order to be able to maintain and successfully develop on the gastronomy market. The first part of the work presents the general concept of gastronomy and its trends. The second part of the work describes the food service market in Lithuania - the history of gastronomy, its structure, employment in a given industry as well as customer demand and behavior. The last chapter of the work presents the results of a survey conducted among Lithuanian residents regarding the assessment of customer preferences regarding catering establishments, dishes offered and customer service at the premises.Consumers quite often visit gastronomic establishments (over 40% respondents gave the answer 2-3 times a week), and the most popular dish in a gastronomic establishment is a dish with meat (over 50% of responses). The most popular reason for visiting places is spending free time.
Celem poniższej pracy jest analiza wpływu mody oraz upodobań klientów na zarządzanie przedsiębiorstwami gastronomicznymi na Litwie. Ze względu na często zmieniające się trendy nie tylko w gastronomii, ale i w codziennym życiu konsumentów, restauratorzy powinni dostosowywać się do potrzeb potencjalnych klientów, aby móc utrzymać się i z powodzeniem rozwijać na rynku gastronomicznym.Pierwsza część pracy przedstawia ogólne pojęcie gastronomii oraz jej trendy. W drugiej części pracy opisany został rynek usług gastronomicznych na Litwie – historia gastronomii, jej struktura, zatrudnienie w danej branży oraz oczekiwania klientów.W ostatnim rozdziale pracy przedstawione są wyniki sondażu ankietowego przeprowadzonego wśród mieszkańców Litwy, dotyczącego oceny preferencji klientów odnośnie placówek gastronomicznych, oferowanych dań oraz obsługi klienta w lokalach. Konsumenci dosyć często odwiedzają lokale gastronomiczne (ponad 40% respondentów podało odpowiedź 2-3 razy w tygodniu), a najczęściej wybieranym daniem w lokalu gastronomicznym jest danie z mięsem (ponad 50% odpowiedzi). Najbardziej popularnympowodem odwiedzania lokali jest spędzanie w ten sposób czasu wolnego.