Tytuł pozycji:
Czynniki motywujące w zarządzaniu - badania porównawcze w firmie usługowej i produkcyjnej
The aim of this work was to identify motivating factors in management based on comparative research in a service company and in a production company. The analysis of the empirical material allowed us to formulate the conclusion that employees in the first place expect non-financial motivators a good working atmosphere and satisfy the need for security. In turn, among financial motivators, the most important role in the service company is sales commissions and material prizes, and bonuses and wage increases in the production company. An effective motivational system requires correlating the motivators used by managers with the expectations of employees. When comparing the incentive instruments used in a service company, it is noticed that the needs and expectations are met in the area of motivators such as bonuses, sales contests, job security, competition among employees. In the production company, there isa greater convergence between the motivators used and the expectations of the employees. Employees are satisfied with the following issues: bonuses, training, job security, praise, funding for good working atmosphere training, competition among employees. Therefore, the most important tasks of the management in terms of motivation include building the right atmosphere and efficient communication with the support of financial motivators.
Celem niniejszej pracy była identyfikacja czynników motywujących w zarządzaniu na podstawie badań porównawczych w firmie usługowej oraz w firmie produkcyjnej. Analiza materiału empirycznego pozwoliła na sformułowanie wniosku, że pracownicy w kwestii motywatorów pozafinansowych w pierwszym rzędzie oczekują dobrej atmosfery pracy oraz zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa. Z kolei wśród motywatorów finansowych najważniejszą rolę odgrywają w firmie usługowej prowizje sprzedażowe oraz nagrody rzeczowe, a w firmie produkcyjnej premie i podwyżki płac. Skuteczny system motywacyjny wymaga skorelowania stosowanych przez menedżerów motywatorów z oczekiwaniami pracowników. Porównując stosowane instrumenty motywacyjne w firmie usługowej zauważa się, że zaspokojenie potrzeb i oczekiwań następuje w obszarze takich motywatorów jak: premie, konkursy sprzedażowe, pewność zatrudnienia, współzawodnictwo wśród pracowników. W firmie produkcyjnej obserwuje się większą zbieżność pomiędzy stosowanymi motywatorami a oczekiwaniami pracowników. Pracownicy są usatysfakcjonowani w kwestii: premii, szkoleń, pewności zatrudnienia, stosowania pochwał, dofinansowania szkoleń dobrej atmosfery pracy, współzawodnictwa wśród pracowników. Do najważniejszych zadań kadry zarządzającej w aspekcie motywacji należy, zatem budowanie właściwej atmosfery i sprawnej komunikacji przy wsparciu motywatorów finansowych