Tytuł pozycji:
Television Broadcasting Market in Poland - main actors and their competitive power
Ever since the great transformation of the Polish media market that took place in 1989, the television industry has been in a robust process of evolving, crystallizing and establishing the main competitors, who shape the opinions of the entire country. The thesis istelf is focused around the brief history of those players, their rise to power and the analysis of the dangers they might face, or opportunities they may take advantage of, according to the Porter's model of five forces and own elaboration with the usage of statistical data. First i tweak the Porter's model to my needs and the characteristics of the particular industry, and then i try to use the obtained data to derive my own conclusions. My focus is to determine how exactly do those companies build their power and facilitate their position on the market, how do they fare compared to others, how do they deal with the process of media convergence, and what could they do to maintain their position in the long run.
Od czasu wielkiej transformacji polskiego rynku medialnego, która miała miejsce w 1989 r., branża telewizyjna znajduje się w silnym procesie ewolucji, krystalizacji i ustanawiania głównych konkurentów, którzy kształtują opinie całego kraju. Teza skupia się na krótkiej historii tych najistotniejszych graczy, ich dojściu do władzy i analizie niebezpieczeństw, z którymi mogą się spotkać, lub szansach, które mogą wykorzystać, zgodnie z modelem pięciu sił Portera i własnym opracowaniem z wykorzystaniem danych statystycznych. Najpierw dostosowuję model Portera do moich potrzeb i cech specyficznych dla konkretnej branży, a następnie próbuję wykorzystać uzyskane dane do wyciągnięcia własnych wniosków. Moim celem jest ustalenie, w jaki sposób firmy te budują swoją przewagę, jak radzą sobie w porównaniu do innych, oraz jak dostosowują się do rynku w dobie konwergencji mediów i utrzymują swą pozycję na rynku, a także co mogą zrobić, aby utrzymać ją na dłuższą metę.