Tytuł pozycji:
Nastrój i poziom agresji u personelu pokładowego – wpływ zmiennych chronopsychologicznych i pracy emocjonalnej.
W ostatnich latach usługi stały się najszybciej rozwijającą się gałęzią gospodarki, podobnie wzrósł popyt na podróże samolotem. Praca personelu pokładowego wiąże się z pracą w nieregularnym systemie zmianowym oraz kontaktami z klientem. Stewardessa ma za zadanie nie tylko zadbać o bezpieczeństwo na pokładzie, ale także nawiązać taką relację z pasażerami, aby byli zadowoleni z usług linii lotniczej i chętnie do niej wracali. Celem badań było wykazanie wpływu pracy emocjonalnej personelu pokładowego na nastrój i poziom agresji pracowników linii lotniczych, którzy wykonują pracę o nieregularnym trybie zmianowym. Założono, że personel pokładowy ze względu na specyfikę zawodu ma rozregulowaną rytmikę okołodobową i zaburzony sen. W badaniach (N=70) posłużono się: EPI – Eysenck Personality Inventory, KCh 2.0 – Kwestionariusz Chronotypu, Kwestionariusz Senności Dziennej, Skala Płytkiej i Głębokiej Pacy Emocjonalnej (SPGPE), Skala Kontroli Emocji – CECS, Nastroje i Humory, Kwestionariusz SHAPS. Analiza wyników wykazała między innymi dodatnią korelację między pracą emocjonalną płytką a ogólnym wskaźnikiem kontroli emocji, wyrazistością rytmu a sennością dzienną, a także wyrazistością rytmu a ogólnym poziomem agresji. Przy okazji badań udowodniono także korelację dodatnią między pracą emocjonalną głęboką a ogólnym wskaźnikiem kontroli emocji i jego podskalami: tłumieniem gniewu, depresji i lęku. Badania należałoby jednak powtórzyć na większej liczbie pracowników linii lotniczych, aby wyciągnąć jednoznaczne wnioski.
During last years performing services has become the most developing branch of industry as increasing of demand for travelling by air. The cabin crew job is connected with irregular shift work and work with clients. Stewardess should take care not only of safety on the board but should also strive to have good relation with passengers to make them satisfied with services of airline and cause their comeback. The aim of the study was to show the influence of emotional labour on the mood and the level of aggression in flight attendants who work in irregular shift work system. It was decided that flight attendants have circadian rhythm and sleep disruptions because of kind of job. Methods: Eysenck Personality Inventory, The Chronotype Questionnaire, Epworth Sleepiness Scale, Deep Acting and Surface Acting Scale (DASAS), Courtauld Emotional Control Scale – CECS, five scale of the Buss-Durkee Inventory and the Snaith–Hamilton Pleasure Scale. The results (N=70) showed the positive correlations between the surface acting and the emotional control scale, the subjective circadian amplitude (AM) scale and the sleepiness scale and the AM scale and level of aggression. The analysis of results showed also the positive correlations between the deep acting and the emotional control scale. The research should be repeated in higher amount of cabin crew to draw explicit conclusions.