Tytuł pozycji:
Specyfika zarządzania w instytucjami artystycznymi. Kompetencje menedżerów filharmonii
The aim of the dissertation was to examine the specifics of managament in artistic institution and examine competences of culture manager in philharmonic. The dissertation answers the question what is the difference between managing in artistic institution and managing in other culture institution and what are characteristics of managing philharmonic based on interview with Filharmonia Krakowska Director Bogdan Tosza and Filharmonia Zabrzańska Director Sławomir Chrzanowski. The dissertation defined main manager's competences and the definition and specifics of artistic intitution included the key competences of culture manager in artistic institution. Managing in artistic institution like philharmonic require special approach and the leader who knows the specific of the field. The disseration use the subject literature on management, management in culture and the basics of operating procedures in organisation. Qualitative research on which the work is based are: interviews, documentation analysis and participant observations.
Celem pracy było zbadanie specyfiki zarządzania instytucją artystyczną oraz kompetencji menedżerów instytucji artystycznych. Praca odpowiada na pytanie czym różni się zarządzanie w instytucjach artystycznych od zarządzania w innych publicznych instytucjach kultury oraz jakie są charakterystyczne cechy zarządzania w filharmonii na podstawie wywiadów z Dyrektorem Naczelnym Filharmonii Krakowskiej Bogdanem Toszą i Dyrektorem Filharmonii Zabrzańskiej, Sławomirem Chrzanowskim. W pracy opisano ogólne kompetencje menedżera oraz zdefiniowano i opisano specyfikę instytucji artystycznych. W odniesieniu do wcześniejszych zagadnień opisano kompetencje menedżera instytucji artystycznej. Istotnym wnioskiem płynącym z badań jest teza, że nie można efektywnie zarządzać filharmonią, nie znając podstawowych narzędzi zarządzania. W pracy wykorzystano literaturę przedmiotu z zakresu zarządzania, podstaw funkcjonowania organizacji oraz zarządzania w kulturze. Badania jakościowe na których została oparta praca to wywiady, obserwacja uczestnicząca oraz analiza dokumentacji.