Tytuł pozycji:
Back to the future - current state of virtual reality from the perspective of hype cycle and long nose of innovation
This paper strives to build a new perspective for the history of virtual reality as a consumer's technology and understand its current state. Two theoretical concepts have been found exceptionally useful in this case: Gartner's hype cycle and Buxton's long nose of innovation. The first chapter introduces virtual reality terminology. Second chapter presents the history of virtual reality from the perspective of long nose of innovation theory. Third and fourth chapters contrast VR's expectations and reality from the perspective of Gartner's hype cycle.
Praca licencjacka stanowi próbę zbudowania nowej perspektywy dla historii wirtualnej rzeczywistości jako technologii konsumenckiej i miejsca, w jakim znajduje się ona obecnie. Szczególnie użyteczne w tej kwestii okazały się dwie koncepcje: koncepcja długiego nosa innowacji oraz Gartnerowski cykl popularności technologii. Pierwszy rozdział wprowadza terminologię związaną z wirtualną rzeczywistością. Drugi rozdział przedstawia historię wirtualnej rzeczywistości według koncepcji długiego nosa innowacji. Trzeci i czwarty rozdział stanowią zestawienie oczekiwań i rzeczywistości z perpektywy Gartnerowskiego cyklu popularności technologii.