Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Das Bild des KĂźnstlers in "Der Tod des Tizian" Hugo von Hofmannsthals

Celem powyższej pracy licencjackiej jest przybliżenie obrazu artysty w lirycznym dramacie austriackiego autora Hugo von Hofmannsthala „Śmierć Tycjana”. Hugo von Hofmannsthal był jednym z czołowych pisarzy niemieckojęzycznych w okresie modernizmu. Akcja dramatu rozgrywa się w roku 1576 we Włoszech, dokładniej w pobliżu Wenecji. W utworze zostaje przedstawiona grupa młodych artystów, uczniów wielkiego mistrza Tycjana, który powoli umiera. Uczniowie czują się bezradni wobec zaistniałej sytuacji, a ich postawa oraz myśli przesiąknięte są dekadentyzmem. Młodzi artyści są przykładem artystów amatorów, którzy nie są w stanie samoistnie dążyć do stania się prawdziwymi oraz spełnionymi twórcami. Uczniowie zamykają się na codzienne doświadczenia ze świata zewnętrznego. Zamknięci w willi Tycjana, nie są ciekawi nowych doznań, dzięki którym mogliby odnalźć artystyczne spełnienie. Hofmannsthal krytykuje postawę uczniów oraz reprezentowany przez nich estetyzm. Według Tycjana sztuka sama w sobie nie jest wystarczająca do osiągnięcia artystycznego spełnienia. Podczas gdy Tycjan leży na łożu śmierc, stara się przekazać swoim podopiecznym ostatnią naukę. W dramacie często pojawia się obraz greckiego boga Pana. Sam malarz wykrzykuje słowa „Niech żyje wielki Pan”, zdaniem artysty ukryta jest w nim tajemnica życia. Ważnym aspektem pracy jest również ukazanie obrazu artysty oraz jego funkcji. Podczas stworzenia świata sam Bóg nazwany jest artystą, a jego doskonałe dzieło inspirowało artystów na przestrzeni wieków. Również Horacy w swoim utworze „Exegi Monumentum” porusza kwestię wiecznej, pośmiertnej chwały, którą może zapewnić sztuka. W utworze widoczne są również filozoficzne wpływy Nietzschego, Freuda oraz fascynacja twórczością Böcklina czy Stefana George. Hugo von Hofmannsthal stara się przede wszystkim przedstawić problematykę artysty w okresie modernizmu.

The purpose of thi bachelor’s thesis is to coapt artist’s image in lyric drama of austrian Author Hugo von Hofmannsthal “The death of Titian”. Hugo von Hofmannsthal was one of the leading german writers in modernism period. The plot is taking place in 1576 in Italy in the vicinity of Venice. In the piece there is pictured a group of young artists, disciples of grand master Titian, who is slowly dying. The disciples are feeling hopeless in the occurrent situation and their thoughts and attitude is saturated with decadent movement. The young artists are an example of artists-amateurs who are not capable of becoming true and fulfilled artists. The students are in a state of apathy. Closed in Titian’s mansion, they don’t want to experience anything new that could help them with achieving bohemian fulfillment. Hofmannsthal criticizes the attitude of the students and represented by them estheticism. According to Titian art itself is not enough to reach artistic fulfillment. On the death’s bed Titian is trying go give his students his last teaching. In the drama the image of Greek’s God is portraited quite often. The painter himself screams: “Hail to the Lord”, according to the artist the secret of a good life is hidden in God.The picture of the artist and his functions are well portrayed in the work. During the creation of the world the God himself is being called “an artist” and his great creation inspired many artists throughout the centuries. Horacy in his work “Exegi Monumentum” also refers to the eternal, postmortem glory that art can give.

Das Werk handelt vom Sterben des 99jährigen Malers Tizian und spielt im Jahr 1576 auf der Terrasse der Tizianschen Villa, in der Nähe von Venedig. Die Schüler des Tizian sprechen über den schlechten Gesundheitszustand ihres Meisters. Die Schüler von Tizian verkörpern in diesem Drama die jüngeren, unerfahrenen Künstler. Hugo von Hofmannsthal möchte uns sowohl die Bedeuteung des Künstlers als auch die Künstlerproblematik näherbringen. Der Autor stellt die Künstlerfigur in den Vordergrund. Er kritisiert in seinem Werk die ästhetische Lebensweise, die von den Schülern repräsentiert wird. Der Mentor Tizian bemüht sich, den Schülern mitzuteilen, wie die Kunst von den Tizianschüler begriffen werden sollte.. Im Drama "Der Tod des Tizian" kann mann Einflüsse von Friedrich Nietzsche, Stefan George und Sigmund Freud.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies