Tytuł pozycji:
Związek pomiędzy etykietowaniem i poczuciem własnej wartości u uczniów szkoły podstawowej
The link between labeling and self-esteem in terms of the following aspects: family, school, social life, or personal values, as well as the general level of self-esteem was the subject of the following research. For the purpose of the project, the new tool was created – Labelling Inventory, which shall be used to measure the level of labelling of 11-year-old students of primary school. After the pilot project, the final version of the research of the satisfactory quality was created. Coopersmith Self-Esteem Inventory was used to examine the students’ self-esteem. The pivotal study included 17 girls and 18 boys. The achieved results and observed correlations were relevant and highly relevant. There were no gender differences or were negligible with the exception of the correlation between labeling and self-esteem in family.
W badaniu sprawdzono związek pomiędzy etykietowaniem i poczuciem własnej wartości w czterech obszarach: w rodzinie, w towarzystwie, w szkole, wartości osobiste oraz ogólny wynik poczucia własnej wartości. Na potrzeby badania stworzono nowe narzędzie – Kwestionariusz Etykietowania, który służy do badania poziomu etykietowania uczniów piątej klasy szkoły podstawowej. Po badaniu pilotażowym stworzono ostateczną wersję kwestionariusza, która osiągnęła zadowalającą rzetelność. Do badania samooceny wykorzystano Inwentarz Poczucia Własnej Wartości (CSEI). Przebadano 35 piątoklasistów, w tym 17 dziewcząt i 18 chłopców. Uzyskane korelacje były istotne i wysoce istotne. Nie występowały różnice pomiędzy płciami lub były one nieznaczne. Wyjątek stanowi korelacja etykietowania z czynnikiem poczucie własnej wartości w rodzinie.