Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Postkolonializm a twórczość Andrzeja Fidyka: analiza na wybranych przykładach filmowych

Tytuł:
Postkolonializm a twórczość Andrzeja Fidyka: analiza na wybranych przykładach filmowych
A postcolonial analysis of Andrzej Fidyks films. Three examples from three continents
Autorzy:
Sowiński, Marek
Słowa kluczowe:
orientalizm, Edward W. Said, Steven Pinker, hegemonia kulturowa, stereotyp, kolonializm, postkolonializm, Andrzej Fidyk, film dokumentalny
orientalism, cultural hegemony, Steven Pinker, Edward W. Said, stereotype, colonialism, postcolonialism, Andrzej Fidyk, documentary, documentary film
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this work is to examine the creative output of one of the leading Polish documentary filmmakers, Andrzej Fidyk, from the postcolonial perspective. Outline of his whole filmography provides the context for deep analysis of three films, of which each one was produced on a different continent on the territories of former colonies. Introduction of terms such as cultural hegemony, orientalism, power-knowledge and stereotype, combined with the ideas from staunch sceptics of cultural relativism, e.g. Steven Pinker, provides the tools. Analysis is oriented mainly towards obtaining a better understanding of Fidyk’s creative and narrative strategies and establishing what purposes the worlds he constructs in his films serve. I conclude that the further use of postcolonial perspective in the case of Andrzej Fidyk’s body of work would be worthwhile.

Niniejsza praca omawia twórczość Andrzeja Fidyka z perspektywy postkolonialnej na przykładzie trzech filmów, z których każdy powstał na innym z trzech kontynentów na terenach byłych europejskich kolonii. Zarysowuję kontekst przybliżając szerszą filmografię polskiego dokumentalisty. Następnie odnoszę się m.in. do koncepcji kulturowej hegemoniczności, stereotypu, władzy poprzez wiedzę i orientalizmu. Równoważą je idee myślicieli i badaczy sceptycznych wobec relatywizm kulturowego, takich jak chociażby Stevena Pinkera. W trzech głównych analizach filmów staram się przede wszystkim ocenić strategie twórcze i narracyjne Andrzeja Fidyka, analizując także ekranowe światy, które skonstruował i funkcje, jakie mogą pełnić. Ostatecznie dowodzę, że podejście postkolonialne w wypadku tego polskiego reżysera jest godne dalszej eksploracji.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies