Tytuł pozycji:
First Degree Music School. Its model and the meaning for popularization of musical culture within the area of Łącko community.
The subject of this work is the issue of dissemination of musical culture by the First Degree Music School in the Łącko cummunity. The aim of the work is to present the significance of public sector institutions run by the local government- First Grade Music School for popularization of the musical culture within the community. The first part of the work will explain and differentiate between concepts of culture, musical culture and popularization. The second part presents an analysis of the cultural landscape, highlighting the musical potential of the region. Drawing on various definitions of musical culture; an exploration of agent interaction will show how inhabitants experience and influence musical culture within their communities. The third part of the work discusses issues concerning the development of music education over the centuries including ideas, reforms and their functions. It also presents a traditional and modern model of the functioning of a music school in the dynamic environment of the community. For research purposes both qualitative and quantitative methods were employed, including: observations, field studies, surveys and interviews among students and their parents as well as residents of the community based on the strategic management model used by director-manager. The surveys concerned opinions on the functioning, attractiveness and competitiveness of the music school’s popularization offer as well as its impact on the community’s inhabitants.
Przedmiotem pracy jest problematyka upowszechniania kultury muzycznej przez Szkołę Muzyczną I stopnia na terenie Gminie Łącko. Celem pracy jest przedstawienie znaczenia instytucji sektora publicznego prowadzonego przez samorząd – szkoły muzycznej I stopnia dla popularyzacji kultury muzycznej na terenie gminy. Pierwsza część pracy dotyczy wyjaśnienia i rozróżnienia pojęć kultury, kultury muzycznej oraz popularyzacji. Druga część przedstawia analizę obszaru w kontekście jej krajobrazu kulturowego i potencjału muzycznego regionu oraz zawiera opis życia kulturalnego mieszkańców gminy, a także rozumienie definicji pojęcia kultury muzycznej w kontekście nurtu amatorskiego i profesjonalnego badanego obszaru. W trzeciej części pracy omawiane są zagadnienia dotyczące rozwoju szkolnictwa muzycznego na przestrzeni wieków z uwzględnieniem idei, przeprowadzonych reform i ich funkcji oraz przedstawiony zostaje tradycyjny i nowoczesny model funkcjonowania szkoły muzycznej w dynamicznym środowisku gminy w oparciu o model zarządzania strategicznego przez dyrektora-menadżera. W celach badawczych zostały przeprowadzone badania jakościowe i ilościowe takie jak: obserwacje, badania terenowe, ankiety oraz wywiady wśród uczniów i ich rodziców oraz wśród mieszkańców gminy. Ankiety dotyczyły opinii na temat funkcjonowania, atrakcyjności oraz konkurencyjności oferty popularyzatorskiej szkoły muzycznej, a także jej wpływu na mieszkańców gminy.