Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Satysfakcja pacjenta z opieki pielęgniarskiej na oddziałach niezabiegowych w oparciu o skalę Newcastle

Tytuł:
Satysfakcja pacjenta z opieki pielęgniarskiej na oddziałach niezabiegowych w oparciu o skalę Newcastle
Patient satisfaction with nursing care on the non-surgical units with the use of Newcastle scale.
Autorzy:
Jurek, Edyta
Słowa kluczowe:
quality in nursing, nursing care, patient satisfaction, Newcastle scale
jakość w pielęgniarstwie, opieka pielęgniarska, satysfakcja pacjenta, Skala Newcastle
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wstęp. W zarządzaniu jakością w zakładach opieki zdrowotnej, ważnym elementem stał się pomiar satysfakcji pacjenta, z otrzymywanych świadczeń medycznych. Opieka pielęgniarska jest jednym z kluczowych elementów, składających się na zapewnienie jakości w podmiotach leczniczych. Badanie satysfakcji pacjenta jest subiektywną oceną pacjenta, opartą na indywidualnym doświadczeniu, potrzebach i oczekiwaniach. Cel pracy. Celem pracy było poznanie i analiza poziomu zadowolenia pacjenta z opieki pielęgniarskiej u chorych leczonych na oddziałach wewnętrznych, oraz przebadanie wpływu czynników społeczno-demograficznych na doświadczenie i zadowolenie z pielęgnacji.Materiał i metody. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem wystandaryzowanego kwestionariusza ankiety – polskiej wersji Skali Newcastle Zadowolenia z Pielęgnacji (NSNS-PL) oraz własnego kwestionariusza ankiety, stworzonego na potrzeby badań. W badaniu uczestniczyło 142 pacjentów, hospitalizowanych na jednym z trzech Oddziałów Chorób Wewnętrznych, Szpitala Specjalistycznego im. S. Żeromskiego w Krakowie. Wyniki. Doświadczenie jak i satysfakcję z opieki pielęgniarskiej oceniono na poziomie oceny bardzo dobrej (średnia doświadczenia-91,42%; SD=7,83; średnia satysfakcji-79,36%; SD=13,06). Pacjenci całościową opiekę pielęgniarską ocenili na poziomie dobrym (średnia-5,42; SD-1,23 pkt), natomiast całościowy pobyt na oddziale na poziomie wystarczającym (średnia-4,73; SD-1,15 pkt). Wyniki doświadczenia i satysfakcji Skali NSNS-PL wykazały korelacje z wiekiem pacjentów, wykształceniem oraz z aktywnością zawodową. Wnioski. 1/Pacjenci oceniali doświadczenie oraz satysfakcję z opieki pielęgniarskiej na poziomie bardzo dobrym. Całościową opiekę pielęgniarską, pacjenci ocenili na poziomie dobrym, a całościowy pobyt na oddziale na poziomie wystarczającym. 2/ Wyższy wiek pacjenta, wiązał się z wyższą oceną doświadczenia i satysfakcji z opieki pielęgniarskiej. Wyższe wykształcenie chorych, wpływało na niższą ocenę doświadczenia i satysfakcji. 3/Osoby nieaktywne zawodowo, wyżej oceniały doświadczenie i satysfakcję z opieki pielęgniarskiej, niż osoby pracujące.

Introduction. In quality management in health care, the measurement of patient satisfaction with received medical services, became an important element. Nursing care is one of the key elements, that contribute to quality assurance in healthcare. The patient satisfaction survey is a subjective assessment of the patient, based on individual experience, needs and expectations.Aim. The aim of the work, was to learn and analyze the level of patient satisfaction with nursing care, in patients treated in internal wards, and to examine the impact of socio-demographic factors on experience and satisfaction with care.Material and methods. The method of a diagnostic survey was used, using a standardized questionnaire - the Polish version of the Newcastle Satisfaction Scale from nursing (NSNS-PL) and our own questionnaire, created for the needs of research. The study involved 142 patients hospitalized at one of the three Internal Diseases Departments of the Specialist Hospital in Cracow.Results. Experience and satisfaction with nursing care were assessed at the very good mark level (average of experience-91.42%; SD=7.83, satisfaction average-79.36%; SD=13.06). The patients assessed the overall nursing care at good level (average-5.42; SD=1.23 points), while the overall stay at the ward was sufficient (average-4.73; SD=1.15 points). The results of experience and satisfaction The NSNS-PL scale showed correlations with patients' age, education and professional activity.Conclusions. 1/ Patients assessed the experience and satisfaction of nursing at a very good level. Full nursing care, patients assessed at a good level, and overall hospital stay at a sufficient level. 2/ A higher patient's age was associated with a higher assessment of experience and satisfaction with nursing care. Higher education of the patients influenced the lower assessment of experience and satisfaction. 3/ Inactive people, assessed the experience and satisfaction of nursing better than the working people.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies