Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Aktywizacja schematu dziecięcości poprzez cechy prozodyczne głosu dziecka w okresie lingwalnym

Tytuł:
Aktywizacja schematu dziecięcości poprzez cechy prozodyczne głosu dziecka w okresie lingwalnym
The baby schema activation by prosodic features of the voice of a child in the verbal stage
Autorzy:
Bazan, Anna
Słowa kluczowe:
schemat dziecięcości, głos dziecka, prozodia, aktywizacja schematu
baby schema, a young child's voice, prosody, activation of the schema
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Voice is an ideal instrument. As it was demonstrated by the already existing studies, even in isolation from the other channels of communication, voice is not only an important tool employed in the process of communicating with each other. It is also a powerful generator of impressions concerning physical appearance and personality traits of the individual using the given voice. Therefore, it affects its receiver and influences the recipient's decisions, opinions and behavior.This thesis aims to examine voice, as an instrument of influence, in the context of the baby schema theory formulated by Konrad Lorenz. The vast majority of existing analyzes have concentrated exclusively on visual traits. However, little has been known about the possibilities of the second modality, that is, activating the baby schema by the prosodic features of a young child's voice. The study conducted for the purposes of this thesis covered 120 women. 60 of them listened to voices of children attending nursery school. The other group of 60 women listened to voices of adults. The voices of children and adults had been previously selected on the basis of a pilot study. Then, in the visual search task, all women were asked to quickly detect which one of the nine presented faces was different from the others. On each of the ten matrices, there were always nine images displayed. Whereas eight photographs showed eight identical faces of an infant, one photograph portrayed the face of the same child, yet the face was modified in such a manner that it contained numerous Kinderschema features. The analysis of the results demonstrated significant differences between the groups in the correct identification of the manipulated face. As for the rapidity of the identification, the differences between the groups were distinct solely in the case of two tests. Nevertheless, the analysis of the study results proves that the group listening to the voices of children tended to detect the proper image more rapidly in most of the trials, until the eighth test. Due to the methodological faults, the statistical significance of a considerable part of the obtained results cannot probably be treated as an undeniable confirmation of the possibility of activating the baby schema with the aid of a young child's voice. Nonetheless, inasmuch as the image of a child is commonly used in the field of marketing and the baby schema motivates indeed caretaking behavior, it is propounded to carry out further studies on prosody and specific possibilities of a young child's voice.

Głos to instrument doskonały. Jak wykazały dotychczasowe badania, nawet w izolacji od pozostałych kanałów komunikacji, jest nie tylko istotnym narzędziem porozumiewania, ale i silnym generatorem wrażeń o aparycji fizycznej oraz cechach charakteru posługującego się nim człowieka. Tym samym wpływa na odbiorcę oraz to, jakie będą jego decyzje, sądy i zachowania.W niniejszej pracy głos - jako narzędzie wpływu, postanowiono sprawdzić w kontekście teorii schematu dziecięcości sformułowanej przez Konrada Lorenza. W przeważającej części prowadzonych do tej pory badań koncentrowano się wyłącznie na cechach wizualnych, niewiele jednak nauce wiadomo o możliwościach drugiej modalności - aktywizowaniu schematu dziecięcości poprzez cechy prozodyczne głosu dziecka. W eksperymencie wzięło udział 120 kobiet. 60 z nich słuchało głosów dzieci przedszkolnych, pozostałe 60 głosów dorosłych, wybranych na podstawie pilotażu. Następnie, w procedurze wyszukiwania wizualnego, proszono kobiety o najszybsze określenie, która z dziewięciu eksponowanych twarzy różni się od pozostałych. Na dziesięciu matrycach znajdowało się zawsze osiem identycznych twarzy oraz jedna fotografia tego samego dziecka zmodyfikowana pod kątem wysokiego nasycenia cechami Kinderschema. Analiza wyników ujawniła istotne różnice w poprawności identyfikacji odmiennej twarzy pomiędzy grupami. W zakresie szybkości weryfikacji - różnice okazały się istotne wyłącznie w dwóch pomiarach, chociaż z obserwacji efektów wynika, że grupa słuchająca głosów dzieci osiągała krótszy czas detekcji w większości prób aż do ósmego pomiaru. Mając świadomość niedociągnięć metodologicznych, uzyskanych istotności przez znaczną część wyników być może nie można traktować jako jednoznacznego potwierdzenia zdolności aktywizacji schematu poprzez głos dziecka. Z racji wykorzystania jednak jego wizerunku w marketingu, a także realnego wpływu schematu na opiekuńcze zachowania, postulowane są kolejne badania nad prozodią i specyficznymi możliwościami głosu małego dziecka.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies