Tytuł pozycji:
W pułapce technopolu? Wpływ cyfryzacji na media sportowe z perspektywy dziennikarzy
- Tytuł:
-
W pułapce technopolu? Wpływ cyfryzacji na media sportowe z perspektywy dziennikarzy
In a technopoly trap? The impact of digitization on sports media from the perspective of journalists
- Autorzy:
-
Rozmus, Tymoteusz
- Słowa kluczowe:
-
cyfryzacja, konwergencja, mediatyzacja sportu, nowe generacje odbiorców,dziennikarstwo, dziennikarstwo obywatelskie
digitization, convergence, mediatization of sport, new generations of recipients, journalism,citizen journalism
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The purpose of the BA thesis "In the trap of technopol? The impact of digitization on sports mediafrom the perspective of journalists "is to show the changes that have occurred and are still happening in thesports media under the influence of digitization. For the purposes of the work, media studies publications,journalists' statements, data from published reports and video materials were used. The methodology usedby the author is based on secondary analysis of research material. Under the influence of technological development in the media, there is a strong convergence trendthat changes the way of production, distribution and consumption of media content. One of the threads ofthe work is the way media is consumed by modern audiences, mainly Internet users. Based on the data frompublished research reports, the author of the work tried to characterize the contemporary recipient of mediacontent, his preferences and choices. The research hypothesis was adopted that assuming that the change inthe behavior of recipients under the influence of new technologies significantly affects the direction ofchanges in the media in general and in sports media in a special way, due to their specificity. Public interestin sport places him very high in the internet space. Sports themes attract huge audiences and become oneof the most valuable media products. New technologies give sports media new opportunities, but they alsoplace high demands. It is necessary to adapt to the new situation, and above all to maintain high flexibilityin relation to the needs of its recipients. Following their expectations and needs often becomes a conditionfor media survival. The paper discusses new channels and forms of communication, the position of the sender and recipientand the relationships between them. The new space that social media has for sport has a major impact onthe shape of media messages in which interactivity plays a special role. The changes caused by thedevelopment of new technologies cause the evolution of sports journalistic genres and the journalisticprofession itself, which changes fundamentally in terms of form and working time.
Celem pracy licencjackiej „W pułapce technopolu? Wpływ cyfryzacji na media sportowez perspektywy dziennikarzy” jest ukazanie zmian jakie zaszły i cały czas zachodzą w mediach sportowychpod wpływem cyfryzacji. Na potrzeby pracy wykorzystane zostały publikacje medioznawców, wypowiedzidziennikarzy, dane z opublikowanych raportów, oraz materiały video. Zastosowana przez autorametodologia opiera się na analizie wtórnej materiału badawczego. Pod wpływem rozwoju technologicznego w mediach zachodzi silny trend konwergencyjny, któryzmienia sposób produkcji, dystrybucji i konsumpcji treści medialnych. Jednym z wątków pracy jest sposóbkonsumpcji mediów przez współczesnych odbiorców, głównie użytkowników internetu. W oparciu o danez opublikowanych raportów badawczych autor pracy spróbował dokonać charakterystyki współczesnegoodbiorcy treści medialnych, jego preferencji i wyborów. Przyjęta została hipoteza badawcza zakładająca,że zmiana zachowań odbiorców pod wpływem nowych technologii, wpływa w zasadniczy sposób nakierunek zmian w mediach w ogóle, a w mediach sportowych w sposób szczególny, z uwagi na ichspecyfikę. Społeczne zainteresowanie sportem pozycjonuje go bardzo wysoko w przestrzeni internetu.Tematy sportowe przyciągają olbrzymią widownię i stają się jednym z najcenniejszych produktówmedialnych. Nowe technologie dają mediom sportowym nowe możliwości, ale stawiają też dużewymagania. Zachodzi konieczność dostosowania się do nowej sytuacji, a przede wszystkim zachowaniadużej elastyczności wobec potrzeb swoich odbiorców. Podążanie za ich oczekiwaniami i potrzebami stajesię często warunkiem przetrwania mediów. W pracy zostały omówione nowe kanały i formy komunikowania, pozycja nadawcy i odbiorcy orazrelacje między nimi. Nowa przestrzeń, jaką są dla sportu media społecznościowe wpływa w sposóbzasadniczy na kształt przekazów medialnych, w których szczególne znaczenie odgrywa interaktywność.Zmiany wywołane rozwojem nowych technologii powodują ewolucję sportowych gatunkówdziennikarskich oraz samej profesji dziennikarskiej, która zmienia się w sposób zasadniczy pod względemformy i czasu pracy.