Tytuł pozycji:
Efekt facylitacji społecznej w wirtualnym środowisku
This thesis discusses the effect of social facilitation in virtual environment – which describes the effect of presence of others on performance. 62 subject (40 women i 22 men) completed a task consisting of driving a virtual track in a video game in the presence of virtual observers and alone in two difficulty settings. Self-reported perceived co-presence and realism were measured to check if they moderate the effect of social facilitation. Previous research in this field did not produce consistent results, which encourages further exploration in this field of research, especially in the era of rapid development of new technologies. The results of the experiment described in this thesis partially confirmed the existence of social facilitation in virtual environments and its interaction with perceived realism, but methodological shortcomings made it impossible to draw clear conclusions from these results.
Praca opisuje problem facylitacji społecznej w środowisku wirtualnym – efektu opisującego wpływ obecności innych na wykonywanie zadań. 62 badanych (40 kobiet i 22 mężczyzn) miało za zadanie przejechać trasę w grze w obecności wirtualnych widzów i samotnie w dwóch różnych warunkach trudności. Ponadto zmierzono poziom odczuwanej współobecności (z ang. co-presence) i realizmu w celu sprawdzenia czy moderują one efekt facylitacji. Dotychczasowe badania nie są spójne odnośnie efektu facylitacji w wirtualnym środowisku, co skłania do eksploracja tego tematu w erze dynamicznego rozwoju elektronicznych urządzeń. W opisywanym eksperymencie udało się częściowo potwierdzić istnienie efektu facylitacji w wirtualnych środowiskach oraz jego interakcji z odczuwanym realizmem, ale problemy metodologiczne uniemożliwiły wyciągnięcie z nich jednoznacznych wniosków.