Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Presuppositions as a Factor Determining the Misinformation Effect

Tytuł:
Presuppositions as a Factor Determining the Misinformation Effect
Presupozycje jako czynnik wywołujący efekt dezinformacji
Autorzy:
Krępczyńska, Paulina
Słowa kluczowe:
the misinformation effect, presuppositions, fake news, need for closure, efficacy at fulfilling the need of closure
efekt dezinformacji, fake news, potrzeba poznawczego domknięcia, presupozycje, skuteczność w spełnianiu potrzeby poznawczego domknięcia
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem niniejszej pracy jest efekt dezinformacji, a jej celem było określenie, który sposób uzyskiwania owego efektu jest najbardziej skuteczny. Wykorzystywano sposób bezpośredni, a także dwa rodzaje presupozycji (pozorny wybór oraz zanurzona predykacja). Fałszywe informacje zostały umieszczone w artykule typu fake news, który można potraktować jako podtyp dezinformacji. Sprawdzano również, czy uleganie efektowi dezinformacji zależy od poziomu potrzeby poznawczego domknięcia oraz skuteczności w spełnianiu tej potrzeby.Podczas eksperymentu badani oglądali nagranie wideo z pewnego wydarzenia. Poproszono ich o przeczytanie materiału następczego w postaci artykułu prasowego, w którym znalazła się dezinformacja. Ostatnim etapem było wypełnienie testu końcowego ze znajomości szczegółów obejrzanego wydarzenia. W badaniu wykorzystano także kwestionariusz do określenia poziomu potrzeby poznawczego domknięcia oraz skuteczności w spełnianiu jej. W badaniu wzięło udział łącznie 250 osób (219 kobiet i 31 mężczyzn) w przedziale wiekowym 18 – 26 lat. Uczestnicy zostali podzieleni na cztery grupy badawcze – trzy były eksperymentalne (N1 = 62, N2 = 60, N3 = 70), a jedna kontrolna (N4 = 58). Grupy eksperymentalne różniły się sposobami wprowadzania dezinformacji.W badaniu udało się uzyskać efekt dezinformacji. Okazało się jednak, że w kwestii jego wprowadzania odmiennymi sposobami, różnice nie były istotne statystycznie. To może oznaczać, iż wszystkie sposoby są równie skuteczne. Nie wykryto również związku pomiędzy efektem dezinformacji a potrzebą poznawczego domknięcia ani skutecznością w spełnianiu jej. Nie było możliwe stworzenie modelu, który ukazywałby rolę skuteczności jako moderatora zjawisk.

The topic of this thesis is the misinformation effect. The main purpose of the thesis was to determine which way of evoking the effect is the most effective. In one of the groups the misinformations was introduced in a direct way. In the two other groups the misinformation was introduced via two kinds of the presuppositions (mock choice and cleft sentences). Misinformation was placed in a fake news article, which can be considered as a subtype of misinformation. It was also verified if yielding to the misinformation effect depends on level of need of closure and efficacy at fulfilling the need of closure.During the experiment the participants watched a video recording of some event. They were asked to read the following material – a press article where the misinformation was placed. In the last stage of the experiment the participants took a multiple choice test which tested their knowledge as regards the details of the event. During the study a questionnaire measuring the level of need for closure and efficacy at fulfilling the need for closure was used. 250 people (219 women and 31 men) took part in the experiment. They were aged between 18 to 26 years. The participants were divided into four groups – three of them were experimental (N1 = 62, N2 = 60, N3 = 70) and one of them was a control group (N4 = 58). Experimental groups were introduced to the misinformation in a different way.During the study the misinformation effect did occur. Taking into consideration various ways of making the misinformation effect there were no statistically significant differences. It can mean all the ways are equally effective. Also, no connection between the misinformation effect and the need for closure or efficacy at fulfilling the need of closure was discovered. It was not possible to make a model which could present efficacy as a moderator of these phenomena.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies