Tytuł pozycji:
The impact of parenting on dealing with stress, resilience and social competence in women in early adulthood
Przedmiotem niniejszej pracy magisterskiej jest wpływ parentyfikacji doświadczonej w dzieciństwie na radzenie sobie ze stresem, poczucie prężności i kompetencji społecznych u kobiet w okresie wczesnej dorosłości. Celem badań jest wykazanie konsekwencji tego zjawiska na późniejsze funkcjonowanie kobiety. Główna hipoteza podjęta w tej pracy opiera się na istnieniu różnicy pomiędzy kobietami sparentyfikowanymi instrumentalnie i emocjonalnie. Postawiono hipotezy, że kobiety doświadczone parentyfikacją instrumentalną będą wykazywać wyższe poczucie prężności, większy poziom kompetencji społecznych oraz będą lepiej radzić sobie z sytuacjami stresującymi i trudnymi w okresie wczesnej dorosłości. W przeprowadzonym badaniu z udziałem 125 kobiet w wieku od 24 do 36 lat użyto Kwestionariusz Relacji z Rodzicami, Skalę Pomiaru Prężności SPP-25, Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS oraz Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Założone hipotezy nie zostały potwierdzone, natomiast wykazano ujemną korelację parentyfikacji emocjonalnej i Otwartości jako jednego z wymiarów prężności oraz kompetencji społecznych w wymiarze ogólnym i w poszczególnych podskalach. Z korelacji tej wynika, że im dana kobieta doświadczyła większej parentyfikacji emocjonalnej, tym jest mniej otwarta i cechuje ją mniejszy poziom kompetencji społecznych.
The subject of this master thesis is the influence of a parentification experienced in childhood to dealing with stress, feeling of resilience and social competence in woman’s early adulthood. The purpose of the research is to show the consequences of this phenomenon on the later functioning of the woman. The main hypotheses are the existence of a difference between women, who experienced instrumental and emotional parentification. Women who experienced instrumental parentification in their childhood will have a higher sense of resilience, a higher level of social competence and will be better at dealing with stressful and difficult situations in early adulthood. The study involved 125 women aged 24 to 36 years. In the research were used Relationships with parents questionnaire, Scale of measurement of resilience SPP-25, Coping Inventory for Stressful Situations CISS and Social competences questionnaire KKS. The hypotheses have not been confirmed, but the study was demonstrated negative correlation between emotional parentification and Openness as one of the dimensions of resilience and social competences in the general dimension and in subskals.