Tytuł pozycji:
Konceptualizacja alkoholizmu w przekazach - od sztuki po sieci społecznościowe
The purpose of this work is to appear presented the depicted alcoholism and alcoholics by media. It intends to analyze the presence of this topic in the media in a very broad sense."Media" means both modern media, i.e. television and radio, and social media, i.e. YouTube, Facebook platforms. So the key categorizing is the alcohol theme presented in such a defined public space.Analysis of the statements of addicts, co-addicts, and the framework will be subjected to interpretative imposed by the creators of programs in which such people are shown. The focus is on the extent to which alcoholism is conceptualized as disease and where as entertainment and a model of social life. Two seem to be particularly important.This is very often seen in social media, where it is shown as an element of everyday life, e.g. compulsory presence of drinks at weddings. Besides, "drinking" is woven into the current masculinity model. As for the content and layout of the work, it consists of 5 chapters. The first contains a theoretical discussion of what the linguistic picture of the world is (Jerzy Bartmiński). It will discuss the theoretical concepts used in the analytical part, such as alcoholism and addiction. It will also include answers to questions on how culture influences our behavior, what is the cultural picture of the world, and how it is part of selected concepts that can be combined with global alcohol consumption statistics.The second chapter will outline the elements of the history of alcohol and practices with it related and a brief review of alcoholism throughout history.This discussion will cover wine culture in antiquity and its functioning to this day.The third chapter will cover the research method and the most important media terms related to the analyzed programs. The fourth, analytical, will be present in the old world media ways to conceptualize alcohol over thousands of years.
Tematem tej pracy jest przedstawienie sposobów ukazanie alkoholizmu i alkoholików przez media. Zamierza ona przeanalizować obecność tego tematu w mediach rozumianych bardzo szeroko. Przez „media” rozumie się zarówno środki nowoczesnego przekazu, czyli telewizję i radio, oraz media społecznościowe, czyli platformy typu YouTube, Facebook. Zatem kluczem kategoryzacyjnym jest motyw alkoholu obecny w tak określonej przestrzeni publicznej. Analizie poddane zostaną wypowiedzi osób uzależnionych, współuzależnionych oraz ramy interpretacyjne narzucone przez twórców programów, w których takie osoby wstępują. W centrum zainteresowań leży pytanie, na ile alkoholizm konceptualizowany jest jako choroba, jako rozrywka oraz model życia społecznego. Szczególnie ważne wydają się dwa ostatnie z wymienionych sposobów ukazywania alkoholu jako elementu normy społecznej. Widać to bardzo często w mediach społecznościowych, gdzie widziany jest on jako element życia codziennego, np. obowiązkowa obecność tych napojów na weselach. Ponadto oczywiście „picie” wplecione jest w obowiązujący model męskości. Stereotypowy Polak pije i to metonimicznie oznacza jego przynależność do wspólnoty mężczyzn. Jeśli chodzi o zawartość i układ pracy, to składa się ona z 5 rozdziałów. Pierwszy zawiera teoretyczne omówienie, czym jest językowy obraz świata (Jerzy Bartmiński). Zostaną w nim omówione pojęcia teoretyczne wykorzystywane w części analitycznej, takie jak alkoholizm i uzależnienie. Będzie on również zawierał odpowiedzi na pytania, w jaki sposób kultura wywiera wpływ na nasze zachowanie, czym jest kulturowy obraz świata i jak to w ramach wybranych pojęć można połączyć z ogólnoświatowymi statystykami spożycia alkoholu.W drugim zostaną omówione w zarysie elementy historii alkoholu, praktyk z nim związanych i króciutki przegląd alkoholizmu na przestrzeni dziejów. To omówienie obejmie kulturę wina w starożytności i jej funkcjonowanie do dziś, następnie ukazane zostanie funkcjonowanie alkoholu w ramach rozrywki oraz jego obecność w życiu codziennym. Rozdział trzeci obejmie wybraną do niniejszej pracy metodę badawczą oraz najważniejsze terminy medioznawcze związane z analizowanymi programami. Omówione zostaną takie media, jak radio, telewizja oraz tzw. nowe media, a ściślej – media społecznościowe. W czwartym, mającym charakter analityczny, zawarte zostaną obecne w świecie starych mediów sposoby konceptualizowania alkoholu na przestrzeni tysięcy lat.