Tytuł pozycji:
Creativity and its relationship with emotional intelligence and personality traits
The thesis is an attempt to examine the relationship between emotional intelligence and personality traits and creativity and creative attitude. 30 adolescents between 16 – 19 years old took part in the study. They were asked to fill 4 questionnaires concerning: the creative thinking ability (Test for Creative Thinking - Drawing Production), creative attitude (Skala Postaw Twórczych versus Odtwórczych), emotional intelligence (Emotional Intelligence Questionnaire INTE) and five personality traits (Revised NEO Personality Inventory NEO PI-R). Statisitacal analysis od the results revealed that: 1) adolescents who have higher emotional intelligence also have higher creative abilites; 2) Such personality traits as: openness, agreeableness, conscientioussness and extraversion affect the existance of creative abilities.
Celem niniejszej pracy jest zbadanie związku pomiędzy inteligencją emocjonalną i cechami osobowościowymi a wystąpieniem twórczych predyspozycji oraz świadomie obraną postawą twórczą. W badaniu wzięło udział 30 osób w wieku 16 – 19 lat. Badani zostali poproszeni o dokończenie rysunku (Rysunkowy Test Twórczego Myślenia K.K Urbana i H. G. Jellena, TCT-DP) oraz wypełnienie trzech kwestionariuszy dotyczących: postawy twórczej (Skala Postaw Twórczych versus Odtwórczych), inteligencji emocjonalnej (Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE) oraz cech osobowościowych (Inwentarz Osobowości NEO-FFI). Analiza statystyczna ujawniła, że 1) osoby badane w wieku od 16 do 19 lat wykazują wyższy czynnik inteligencji emocjonalnej charakteryzują się wyższymi umiejętnościami twórczymi; 2) cechy osobowości, takie jak otwartość na doświadczenie, sumienność, ugodowość oraz ekstrawersja korelują z wystąpieniem predyspozycji twórczych.