Tytuł pozycji:
Portraits of marginalized people in selected works of Sixth Generation of Chinese filmmakers
- Tytuł:
-
Portraits of marginalized people in selected works of Sixth Generation of Chinese filmmakers
Portrety ludzi zmarginalizowanych w wybranych dziełach Szóstej Generacji chińskich filmowców
- Autorzy:
-
Tutaj, Wojciech
- Słowa kluczowe:
-
marginalized people, excluded, rejected, Sixth Generation, Chinese filmmakers, China, transformation
ludzie zmarginalizowani, wykluczeni, odrzuceni, Szósta Generacja, chińscy filmowcy, Chiny, transformacja
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Thesis „Portraits of marginalized people in selected works of Sixth Generation of Chinese filmmakers” concerns of films of directors who debuted in the 90s and told about rapidly changing reality of Middle Country after Deng Xiaoping’s reforms in a critical way. In the center of attention they placed characters on the margins of transformation, excluded, rejected or consciously choosing life alongside the social system. By scratching the historical context and then analysis of four films - ‘Pickpocket’ (‘Xiao Wu’, 1997), ‘Beijing bicycle’ (‘Shiqi sui de dan che’, 2001), ‘Beijing Bastards’ (‘Beijing za zhong’, 1993), ‘Weekend lover’ (‘Zhou mo qing ren’, 1993, prem. 1995) - I think about factors which decide of uneasy fate of presented protagonists and conclusions which artists draw from vivid studies of Chinese realities in the era of postsocialism.
Praca „Portrety ludzi zmarginalizowanych w wybranych dziełach Szóstej Generacji chińskich filmowców” dotyczy utworów reżyserów, którzy debiutowali w latach 90. i opowiadali o szybko zmieniającej się rzeczywistości Państwa Środka po reformach Denga Xiaopinga w sposób krytyczny. W centrum uwagi umieszczali bohaterów na marginesie transformacji, wykluczonych, odrzuconych lub świadomie wybierających życie obok układu społecznego. Przez zarysowanie kontekstu historycznego, a następnie analizę czterech filmów -‘Kieszonkowiec’ (‘Xiao Wu’, 1997), ‘Rower z Pekinu’ (‘Shiqi sui de dan che’, 2001), ‘Bękarty Pekinu’ (‘Beijing za zhong’, 1993), ‘Weekendowi kochankowie’ (‘Zhou mo qing ren’, 1993, prem. 1995) - zastanawiam się nad czynnikami, które decydują o niełatwym losie prezentowanych postaci oraz wnioskami, jakie wyciągają artyści z wnikliwych studiów chińskich realiów w erze postsocjalizmu.