Tytuł pozycji:
Cinema as the medium of the spirit of age on the example of modern film biographies of scientists
We współczesnych filmach biograficznych skupiających się na postaciach naukowców pojawia się interesująca tendencja. Wyraża się ona w konstruowaniu narracji filmowej na podobnej zasadzie, z wykorzystaniem wątków koncentrujących się na rodzinie, życiu codziennym i miłości. Zdradza to powtarzający się sposób myślenia o naukowcach i tym, co reprezentują – sferze nauki. Ów fenomen zdaje się mieć wymiar symptomatyczny. W oparciu o to założenie przeanalizowane zostaną trzy filmy biograficzne (Teoria wszystkiego, Maria Skłodowska-Curie i Niebezpieczna metoda), w których pojawia się wskazana tendencja. Następnie, na podstawie wyciągniętych na drodze analizy wniosków, zostanie skonstruowana złożona konwencja, która połączy w sobie powtarzające się we wszystkich produkcjach elementy języka filmowego. Zjawisko będzie interpretowane w oparciu o wybrane koncepcje i metody zaczerpnięte z psychologii głębi stworzonej przez Carla Gustava Junga ze szczególnym uwzględnieniem pojęć archetypu, ducha czasu i kompleksu.
An interesting tendency seems to emerge in the branch of modern biographical film focusing on the figures of scientists. It manifests in a certain manner of narrative construction which emphasizes the significance of the plots and motives related to family, matters of the daily life and love. This implies the existence of a certain attitude towards the scientists and the field they represent – science. The aforementioned phenomenon appears to have a symptomatic dimension. To elaborate on the subject, three films will be analyzed on the basis of this assumption. They are: “The Theory of Everything”, “Marie Curie. The Courage of Knowledge” and “A Dangerous Method”, all of them sharing the characteristics of the above-mentioned tendency. The conclusions obtained by analysis will then be combined to form a complex image of the convention that will incorporate all the recurring elements of the film language to be found in the analyzed productions. The resulting image will be interpreted through the lens of Carl Gustav Jung’s depth psychology with special emphasis on the concepts of archetype, spirit of age and complex.