Tytuł pozycji:
Intercultural conflicts in multinational corporations
- Tytuł:
-
Intercultural conflicts in multinational corporations
Międzykulturowe konflikty w międzynarodowych korporacjach
- Autorzy:
-
Bodenszac, Justyna
- Słowa kluczowe:
-
konflikt, konflikt międzykulturowy, korporacja międzynarodowa, kultura narodowa, pracownicy międzynarodowi, komunikacja międzykulturowa
conflict, intercultural conflict, multinational corporation, national culture, international employees, cross-cultural communication
- Język:
-
angielski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wraz z ciągłą globalizacją i ekspansją wolnego rynku, zjawisko międzynarodowych korporacji osiedlających się w różnych krajach stało się bardzo popularne. Ten typ firmy charakteryzuje się wewnętrzną wielokulturowością, mianowicie poprzez współpracowanie z różnymi międzynarodowymi pracownikami. Wielokulturowość przynosi innowacje i różnorodność, ale z drugiej strony jest jednym z częstych źródeł konfliktów. Różne wartości, nieporozumienia językowe, stereotypy i uprzedzenia mogą powodować niezamierzone tarcia. Dlatego ważne jest, aby zidentyfikować główne źródła napięć międzykulturowych i znaleźć rozwiązania, aby je zmniejszyć. Znacząco wpływają one na skuteczność zespołu roboczego. Celem tych badań jest ukazanie znaczenia kultury, a zwłaszcza kultur narodowych w środowisku korporacyjnym, przedstawienie różnych typologii kulturowych, zdefiniowanie natury konfliktu i konfliktu międzykulturowego oraz wykazanie związku między poniższymi pojęciami w celu dokładnego opisania analizowanego zjawiska, którym są konflikty międzykulturowe w międzynarodowych korporacjach. W tym celu zostało przeprowadzone badanie ankietowe między międzynarodowymi pracownikami pracującymi w międzynarodowych korporacjach w Krakowie, które dążyło do zweryfikowania ich świadomości na temat różnic kulturowych i zidentyfikowania najczęstszych źródeł konfliktów międzykulturowych. Na podstawie wyników kwestionariusza możemy stwierdzić, że głównym źródłem konfliktów międzykulturowych są różnice w wartościach kulturowych oraz, że międzynarodowi pracownicy są w większości o tym świadomi, jednakże międzynarodowe korporacje zwykle nie wspierająch ich w redukowaniu tego zjawiska. W związku z tym, badania zalecają przygotowanie warsztatów na temat komunikacji międzykulturowej dla wszystkich pracowaników oraz konkretnych warsztatów na temat poszczególnych kultur dla każdego zespołu.
With the continuous globalization and expansion of free market, the phenomenon of multinational corporations settling down in numerous countries became very popular. This type of company from its nature is characterized by internal multiculturalism, namely, by hosting various international employees. Multiculturalism brings innovation and diversity but on the other hand, it is one of common sources of conflicts. Value differences, linguistic misunderstandings, stereotypes and prejudices can produce unintentional frictions. Therefore, it is pertinent to identify main sources of intercultural tensions and find solutions to reduce it. They significantly influence the efficacy of the working team.This research aims to expose the importance of the culture and especially national cultures in corporate environment, to present different cultural typologies, to define natures of conflict and cross-cultural conflict and to combine all the concepts together in order to precisely describe the analysed phenomenon which are intercultural conflicts in multinational corporations. For this purpose, the survey research was conducted between international employees working in multinational corporations in Cracow in order to verify their awareness of cultural differences and identify most common sources of intercultural conflicts. Basing on the results of the questionnaire we can state that the main source of intercultural conflicts are value differences and the international employees are mostly aware about that but the multinational corporations usually do not help them in preventing it. Thus, the research recommends to prepare general intercultural communication workshops between all the employees and the specific national culture workshops for each particular team.