Tytuł pozycji:
Rola reklamy telewizyjnej nowych i starych mediów w manipulowaniu informacją
- Tytuł:
-
Rola reklamy telewizyjnej nowych i starych mediów w manipulowaniu informacją
The role of television advertising of new and old media in the manipulation of information
- Autorzy:
-
Lipińska, Katarzyna
- Słowa kluczowe:
-
Manipulacja informacją, Reklama, Telewizja tradycyjna, Telewizja internetowa, Chwyty marketingowe, Nowe media
Manipulation of information, Advertising, Traditional TV, Internet television, Marketing tricks, New media
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W pracy przeprowadzono analizę materiałów reklamowych prezentowanych w polskiej telewizji oraz w polskich serwisach telewizji internetowej. Badania opierały się na analizie spotów reklamowych dwóch stacji: TVP2 i TVN, oraz dwóch serwisów internetowych: vod.tvp.pl oraz player.pl. Content analysis została przeprowadzona w okresie sześciu miesięcy (listopad - kwiecień 2018/2019). Badania zostały przeprowadzone w celu określenia stopnia manipulacji poprzez reklamowanie produktów przez popularne marki. W pracy również zwrócono uwagę na ilość reklam tematycznych oraz ich skoncentrowanie w ciągu dnia. Praca wykazała, że marki kreują swoimi spotami reklamowymi wizerunki ludzkie, które widownia chciałaby osiągnąć. W opracowaniu również wywnioskowano, że główną tematyką reklam w Polsce jest farmaceutyka oraz produkty spożywcze. Kolejną konkluzją został fakt, że spoty reklamowe różnią się w zależności od emitowania ich w telewizji tradycyjnej a internetowej. Następnie dowiedziono, że reklamodawcy wykorzystują okoliczne święta (Np. Boże Narodzenie, Wielkanoc) w tworzeniu spotów reklamowych. W pracy również przeprowadzono analizę piśmiennictwa pod kątem określenia: używanych chwytów marketingowych, wpływu reklam na człowieka oraz aspektów etycznych odnoszących się do problemu manipulacji w spotach promocyjnych.
This thesis involves the analysis of advertisements presented on Polish television and Polish internet television websites. The research was based on the analysis of advertising spots of two tv channels: TVP2 & TVN, and two websites: vod.tvp.pl & player.pl. Content analysis was carried out within six months (November - April 2018/2019). The research was carried out to determine the degree of manipulation in advertising products by popular brands. The thesis also paid attention to the number of thematic advertisements and their concentration during the day. The thesis showed that the brands create human images, with their advertising spots, which the audience would like to achieve. The study also concluded that the main topic of advertisements in Poland are pharmaceuticals and food products. Another conclusion is the fact that advertising spots differ depending on their broadcasting on traditional TV and Internet TV. Next, it was proved that advertisers use holidays (for ex. Christmas, Easter) in creating advertising spots. The study also analyzed the literature in terms of determination: used marketing tricks, the impact of advertising on people and ethical aspects related to the problem of manipulation in promotional spots.