Tytuł pozycji:
Professional work impact on teachers life quality
W pracy podjęto problem badawczy dotyczący wpływu pracy zawodowej na jakość życia nauczycieli. Próba badawcza składała się z dziewięćdziesięciu czterech nauczycieli pochodzących z pięciu różnych szkół. Do analizy wykorzystano poniższe narzędzia pomiarowe: Kwestionariusz Satysfakcji z Życia (SWLS) stworzony przez E. Dienera i współautorów, Kwestionariusz Obszary Życia Zawodowego (Areas of Worklife Survey) autorstwa C. Maslach i M. Leitera oraz Minesocki Kwestionariusz Satysfakcji z Pracy (MSQ). Przeprowadzone badania pokazały, że środowisko zawodowe kształtuje jakość życia nauczycieli. Poziom egzystencji nauczycieli zależy od wpływu czynników charakterystycznych dla polskiej oświaty.
In the work, a research problem was undertaken regarding the impact of professional work on the quality of life of teachers. The research sample consisted of ninety-four teachers from five different schools. The following measurement tools were used for the analysis: Life Satisfaction Questionnaire (SWLS) created by E. Diener and co-authors, Questionnaire Areas of Worklife Survey by C. Maslach and M. Leiter and Minnesota Satisfaction Questionnaire (MSQ). The conducted research has shown that the professional environment shapes the quality of teachers life. The level of teachers subsistence depends on the influence of factors characteristic of Polish education.